Microsoft traci w smartfonach, szykuje nowości: Pink i Courier

Google Android umacnia swoją pozycję na rynku mobilnych systemów operacyjnych, traci ją Microsoft. Jednak firma z Redmond szykuje odpowiedź: za kilka dni ma zaprezentować tajemnicze nowości. Nieoficjalnie mówi się o nowym smartfonie o kodowej nazwie Pink lub tablecie o nazwie Courier.

Według opinii branżowych analityków i znawców rynku organizowane przez Microsoft spotkanie będzie poświęcone Pinkowi. Niektórzy z nich trzymali już w ręku prototypowe wersje nowego smartfonu, choć zostali zobowiązani do zachowania milczenia na temat jego szczegółów. Pierwotnie premiera urządzenia była zapowiadana na drugą połowę roku, stąd wątpliwości niektórych analityków, czy prace nad Pinkiem rzeczywiście dobiegły już końca.

Ci z ekspertów, którzy anonimowo uchylili rąbka tajemnicy na jego temat, twierdzili, że zastosowano w nim elementy pochodzące z Windows Phone 7 Series z rozwiązaniami z wcześniejszych wersji systemu Windows Mobile. Nowy system operacyjny Windows Phone 7 Series po raz pierwszy został przedstawiony podczas tegorocznego, lutowego Mobile World Congress w Barcelonie.

Microsoft traci rynek

Premiera nowego smartfonu być może umożliwiłaby Microsoftowi podreperowanie spadających notowań w niszy smartfonów. Z raportu przedstawionego przez firmę comScore wynika, że w okresie między listopadem 2009 i lutym 2010 r. w Stanach Zjednoczonych w tym segmencie rynku najwięcej zyskał Android Google'a. Co prawda obecnie telefony wyposażone w ten system operacyjny stanowią niecałe 10 proc. rynku, jednak odnotowały największy, wynoszący 5,2 punktu procentowego wzrost.

Na drugim biegunie jest Microsoft, którego spadek wyniósł 4 punkty procentowe. Udziały Microsoftu spadły tym samym do poziomu 15,1 proc. Obecnie w USA największą popularnością cieszą się smartfony produkowane przez firmę Research in Motion (marka Blackberry), której udziały w rynku zwiększyły się do poziomu 42,1 proc.

Jeśli nie Pink, to może Courier

Innym typem branżowych specjalistów jest Courier, nietypowy rozkładany tablet. Miał się pojawić na styczniowych targach CES, wówczas skończyło się jednak na oczekiwaniach. Marketingowy szum, jaki towarzyszy tabletom od prezentacji iPada przez Apple i stosunkowo duże zainteresowanie klientów ( w dniu premiery na rynku sprzedał się w liczbie 300 tys. egzemplarzy), mógł skłonić Microsoft do przyspieszenia prac na Courierem.

Courier to tablet, który ma się rozkładać jak książka. Według serwisu Gizmodo, będzie wyposażony w dwa kolorowe, 7-calowe wyświetlacze. Spośród różnych funkcji będzie obsługa technologii dotykowej multi-touch, jak też możliwość odręcznego pisania. Urządzenie może być wyposażone w kamerę i moduł WiFi.

Według opinii Willa Stofegi, analityka IDC, Microsoft może przedstawić obydwa produkty, choć istnieje też prawdopodobieństwo, że konferencja poświęcona będzie odświeżeniu firmowego sklepu z aplikacjami.

Oficjalnie Microsoft nie potwierdził, że którekolwiek z urządzeń zostanie pokazanych na konferencji, którą zaplanowano na 12 kwietnia.