Microsoft drugą najcenniejszą marką świata

Magazyn BusinessWeek opublikował listę 100 najcenniejszych marek świata. Znajdują się na niej cztery firmy stricte internetowe. Jednak żadna z nich nie znajduje się w pierwszej dwudziestce. Najwyżej powędrowała marka Google wyceniona na 12 mld USD, zajmuje 24 miejsce. Gdyby do tej czwórki dorzucić Microsoft, który coraz prężniej działa w branży internetowej, to byłby on niekwestionowanym liderem. Jest drugą najwyżej wycenianą marką świata, która jest warta 57 mld USD.

Wszystkie firmy internetowe pną się w górę. Google był w zeszłym roku na 38 pozycji, awansował więc o 14 oczek. eBay wart 6,7 mld USD znalazł się na 47 miejscu, to 8 pozycji wyżej niż rok wcześniej. Yahoo! jest wyceniane na 6 mld USD - to 55 najdroższa globalna marka, w 2005 roku była 58. Amazon.com jest na 66 miejscu i jest wart 4,7 mld USD, w zeszłym roku był na 68 pozycji.

Wyżej jak na razie stoją marki informatyczne. Microsoft jest drugą a IBM (wart 56 mld USD) trzecią najcenniejszą marką świata. Piąty jest Intel (32,3 mld USD), na 13 miejscu jest Hewlett-Packard (20,4 mld USD), na 18 Cisco (17,5 mld USD). Najcenniejszą marką świata jest Coca-Cola, której wartość szacowana jest na 67 mld USD.

BusinessWeek swoją listę opracowuje w oparciu o dane firmy Interbrand. Aby marka była brana pod uwagę musi spełniać wiele wymagań. Między innymi być rozpoznawalna także poza swoją grupą docelową, czerpać 1/3 przychodów z innego niż rodzimy rynku. Firma która jest właścicielem marki, musi też publikować wyniki finansowe.

Lista 100 najcenniejszych marek świata BusinessWeek (ang.)