Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Microsoft: 140 mln USD w Polsce

W zakończonym 30 czerwca roku obrachunkowym 2002 polski oddział Microsoftu uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 140 mln USD – o 27% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż systemów operacyjnych wzrosła o 24%, głównie za sprawą „masowego”, jak powiedziano, upgrade-u profesjonalnych wersji systemu.

Firma tradycyjnie nie publikuje zysków netto. Polski oddział Microsoftu uzyskał ze sprzedaży usług i licencji w zakończonym roku księgowym 140 mln USD. Oznacza to 27-proc. wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Dyrektor polskiego oddziału, Tomasz Bochenek jest zadowolony z uzyskanych rezultatów, szczególnie, jak powiedział, na tle sytuacji na polskim rynku IT (wg IDC polski rynek wzrósł w 2001 roku o 8%). Zdaniem Tomasza Bochenka, główną przyczyną spowolnienia wzrostu na rynku informatycznym – także w pierwszej połowie 2002 roku - jest zamrożenie budżetów przez dużych klientów korporacyjnych. „Sytuacja powinna zacząć poprawiać się w drugiej połowie br. – firmy były ostrożne, ponieważ spodziewały się niekorzystnych wydarzeń ekonomicznych. Skoro nie nastąpiły one, należy spodziewać się uwolnienia tych środków” – powiedział m.in. Tomasz Bochenek. Polski Microsoft wypada dobrze także na tle całej korporacji. W czwartek kwatera główna Microsoftu informowała o 12-proc. wzroście, 28,4 mld USD przychodów i 7,8 mld zysku netto w FY02. W regionie Europa Wschodnia polski oddział wypracowuje ok. 1/3 przychodów i wedle zapowiedzi przedstawicieli firmy – ma się to jeszcze utrzymać, mimo największych w skali globalnego i regionalnego rynku wzrostów w Rosji.

27-proc. wzrost przychodów Microsoftu w Polsce można rozbić na kilka kategorii produktowych. Największy – 70-proc. skok sprzedaży firma odnotowała w grupie serwerów .Net Enterprise Servers.

O ponad 24% wzrosła sprzedaż systemów operacyjnych dla desktopów. Wiąże się to – jak podkreślał szef polskiego Microsoftu – z dobrymi wynikami sprzedaży systemu Windows XP. „Przyjęcie XP było w naszym kraju bardzo dobre. Na sprzedaży zaważyło zmniejszenie skali piractwa oraz masowy upgrade wersji profesjonalnych Windowsów – sprzedaż desktopów w tym czasie wzrosła wg naszych wyliczeń tylko o 8%” – powiedział Tomasz Bochenek. Licencje Professional stanowią 40% sprzedaży, klienci indywidualni XP mieli ok. 5-proc. udział w sprzedaży. Szef Microsoftu Polska poinformował także, że sprzedaż pakietu Office XP wyniosła dwa razy więcej niż w analogicznym okresie po premierze sprzedaż Office’97.

O 24% wzrosła też sprzedaż Windowsów dla serwerów. Z wyliczeń Microsoftu wynika, że Windows Server opanował 71% krajowego rynku serwerów z procesorami Intela, a w całym rynku serwerów ma powyżej 60%. „Rynek według IDC wzrósł o 7,7% (dane dotyczą roku 2001 – red.); a nasz wzrost w sztukach wyniósł tyle, ile cała sprzedaż serwerów unixowych w Polsce” – powiedział Tomasz Bochenek.

Polski Microsoft przewiduje, ze w jego roku finansowym 2003 (1.07.02 – 30.06.03), polski rynek desktop wzrośnie o 4%, a rynek serwerów – o 5%. Wzrost ma jednak być wypracowany dopiero w pierwszych kwartałach roku kalendarzowego 2003. Może to wydawać się nieco kolidujące z wcześniejszą wypowiedzią Tomasza Bochenka, w której przewidywał „odmrożenie” budżetów korporacyjnych w drugiej połowie 2002. W końcówce roku firmy będą jednak dopiero "nadrabiać" spadki sprzedaży z całego roku - realny wzrost będzie natomiast widoczny na początku przyszłego roku kalendarzowego. Wzrost sprzedaży Microsoftu ma być dwucyfrowy – realizacja takiej prognozy będzie według słów dyrektora Bochenka satysfakcjonująca. Ponadto, Microsoft mówi obecnie głównie o platformie .NET. W tym roku pojawi się m.in. nowy system Windows .Net Server, z którym wiązane są duże nadzieje. „Nasze sukcesy w przyszłości, także w Polsce, bezwzględnie związane są z rozwojem strategii .NET. Celem polskiego Microsoftu będzie dążenie do pojawienia się polskich aplikacji i usług pod tą platformę” – mówił Tomasz Bochenek. W związku z tym ma być m.in. nawiązana bliższa współpraca z operatorami komórkowymi, „Bo od nich dużo zależy” – dodał szef polskiego Microsoftu.