Megabiznes mikropłatności

Na rynku mikropłatności coraz większą rolę odgrywają integratorzy - firmy mające podpisane z operatorami komórkowymi stosowne umowy. Nie każdy operator płatnego serwisu może bowiem pozwolić sobie na zawarcie umowy bezpośrednio z operatorem komórkowym (de facto z trzema funkcjonującymi w kraju operatorami). Podpisanie trzech osobnych umów jest kłopotliwe i niesie ze sobą koszty, których pokrycie może się okazać dla operatora płatnego serwisu. Operatorzy komórkowi żądają za udostępnienie usługi Premium SMS miesięcznego abonamentu, którego wysokość osiągnąć może nawet kilka tysięcy złotych. Niezależnie od pobieranego abonamentu, lwią część kosztu każdego SMS-a operator zatrzymuje dla siebie. Wiele płatnych serwisów internetowych miałoby w takich przypadkach problemy ze zbilansowaniem przychodów z płatnych usług ze zobowiązaniami wobec operatora telefonii komórkowej. Wówczas jasna staje się rola intergratorów, którzy mają podpisane stałe umowy ze wszystkimi operatorami komórkowymi i udostępniają usługę SMS Premium "mniejszym graczom", bez konieczności płacenia miesięcznego abonamentu.

Każdy operator serwisu WWW, dzięki temu że na rynku funkcjonują integratorzy, w stosunkowo łatwy sposób może wprowadzić opłaty za korzystanie z niego.

"Od strony formalnej, w naszym przynajmniej wypadku, sprawa jest względnie prosta. Zainteresowani rejestrują się w naszym serwisie, otrzymują login i wybierają hasło. Za ich pomocą mogą aktywować usługi sprzedawane przez SMS (kody.wapacz.pl musi je zaakceptować). Każda usługa otrzymuje swój unikalny numer. Partner w każdym momencie ma dostęp do statystyk i może on-line śledzić raporty ze sprzedaży usługi. Po zakończeniu danego miesiąca kody.wapacz.pl rozlicza się z usługodawcą w terminie 45 dni. Okres ten wynika z długiego okresu rozliczeń z operatorami. Usługodawca otrzymuje około 35% wartości netto SMS powiększone o 22% VAT, o ile rozlicza się z nami na podstawie faktury (można bowiem rozliczać się jako osoba fizyczna, choć polityka współpracy z osobami prywatnymi nie prowadzącymi działalności zakłada dużą nieufność)" - komentuje Wojciech Przylecki z EnterNet.

Ile mikrozapłaciłeś?

Z płatnymi treściami i usługami, choć za wcześnie jeszcze mówić o ich powszechności, spotykamy się coraz częściej. Najczęściej są to oferowane przez portale i wiele mniejszych serwisów, gry on-line, serwisy ogłoszeniowe, serwisy erotyczne, czy internetowe witryny popularnych telewizyjnych reality shows. Jak duże przychody dla operatorów takich serwisów generują płatne usługi, tego możemy się tylko domyślać i spekulować. Właściciele serwisów, ani tym bardziej portale notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych nie ujawniają takich informacji. "Nie podajemy takich danych, ale na pewno zyski z mikropłatności są dla nas miłym uzupełnieniem zysków portalu en bloc" - mówi Paweł Respondek, PR manager portalu Onet.pl.

W podobnym tonie wypowiada się także Mariusz Kuziak, dyrektor marketingu portalu Interia.pl: "Konkretnej kwoty zysku z usług opłacanych SMS-ami ani procentu ich udziału w ogólnych przychodach portalu niestety nie mogę ujawnić. Usługi te mają jednak znaczący udział w naszych przychodach pozareklamowych."

Również operatorzy komórkowi z zadowoleniem wypowiadają się i przychodach z usług SMS Premium: "Są one zauważalne i satysfakcjonujące. Nadal zamierzamy rozwijać usługi oparte o SMS Premium, gdyż jest to dla Polaków wygodna forma komunikacji (np. teległosowanie) i zakupu rozmaitych dóbr etc." - mówi Jacek Kalinowski.

Największe serwisy internetowe, uruchamiając płatne usługi, mogą pozwolić sobie na to, na co mniejszych nigdy nie będzie stać, czyli na podpisanie bezpośrednich umów z operatorami komórkowymi. Nie zawsze jednak tak się dzieje; zwłaszcza przy realizacji mniejszych projektów, łatwiej jest skorzystać z usług integratorów. Mówi Paweł Respondek z Onet.pl: "Nie mamy jednolitej praktyki. W zależności od potrzeb, warunków rozliczeń, specyfiki danego projektu stosujemy różne modele - często korzystamy z usług wyspecjalizowanych firm".

Z kolei Interia.pl ma podpisane umowy ze wszystkimi działającymi w Polsce operatorami telefonii komórkowej. "Dzięki tym umowom dysponujemy własnymi numerami dla usług typu SMS Premium, rozliczamy się też bezpośrednio z operatorami. Sam proces realizacji płatności za usługę z wykorzystaniem SMS-ów Premium odbywa się jednak przy wsparciu technicznym firmy zewnętrznej, jednej z tych, które działają na naszym rynku. Szczegóły dotyczące rozliczeń objęte są tajemnicą handlową, dlatego też nie mogę ujawnić jak wygląda podział przychodów" - mówi Mariusz Kuziak z Interia.pl.

Podsumowując: o rynku mikropłatności SMS-owych wiadomo tyle, że jest potencjalnie duży i rozwojowy. Szacunki co do jego wielkości i prognozy są bardzo rozbieżne. W uprzywilejowanej pozycji są oczywiście operatorzy komórkowi, którzy uzyskują zeń lwią część; niestety może się wydawać, że taki korzystny układ usypia nieco operatorów. Uczestnicy rynku mówią zatem o potrzebie regulacji rynku, która dokonać się noże najlepiej dzięki wpływom i sile trzech operatorów komórkowych. I to zapewne pozwoli popchnąć biznes mikropłatności na nowe tory.