Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?

Ponad połowa internautów na świecie jest fanem "czegokolwiek" w serwisach społecznościowych - wynika z badania przeprowadzonego przez InSites Consulting. Jeśli zaś chodzi o informacje o markach, to wciąż przede wszystkim ufamy znajomym.

Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?
Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?
Na świecie z serwisów społecznościowych korzysta już ponad 940 mln internautów (wg raportu InSites Consulting pt. "Social media around the world"). W Polsce - jak wynika z najnowszego badania Megapanel PBI/Gemius - do pięciu najpopularniejszych serwisów social networkingowych (nasza-klasa.pl, facebook.com, grono.net, fotka.pl, goldenline.pl), z uwzględnieniem współoglądalności zagląda blisko 12,4 mln użytkowników (real users), przy czym z samej Nk.pl korzysta 11,3 mln, a z Facebooka 4 mln internautów.

Biorąc pod uwagę specyfikę serwisów społecznościowych i towarzyszące korzystaniu z nich: emocje, zaangażowanie oraz zindywidualizowany charakter, to mogą być one świetnym narzędziem marketingowym. Nie wspominając już o ogromie danych związanych z pasjami, prawdziwymi zainteresowaniami czy znajomymi internautów. Pojawiające się badania dostarczają coraz większej liczby informacji, dzięki którym potencjał ten może być optymalnie i efektywnie wykorzystany.

Wg autorów raportu pt. "Social media around the world" (InSites Consulting) najbardziej cenionym źródłem informacji o marce w serwisach społecznościowych są inni klienci firmy oraz znajomi - deklaruje tak 38% badanych. Blisko co trzeci respondent ufa samej marce, zaledwie 7% dziennikarzom, a jeszcze mniej (3%) marketerom.

Marka w serwisach społecznościowych: ufać czy nie?

Opinie respondentów różnią się w zależności od ich pochodzenia geograficznego. Internauci z południowej i wschodniej Europy bardziej ufają informacjom od znajomych i przekazom "word-of-mouth", podczas gdy użytkownicy z Azji i Południowej Ameryki preferują komunikaty od firm i marek.

Analitycy InSites zbadali także formy aktywności marketingowej w serwisach społecznościowych, które internauci obdarzają największym zaufaniem i najczęściej zostają ich "fanami". Okazuje się, że najpopularniejsze są zespoły muzyczne (44% wskazań) oraz sławne osoby (40%). Marki popiera co trzeci badany internauta (35%), podobnie jak organizacje charytatywne (33%), 24% użytkowników zostaje fanami innych, mniej sławnych osób. Badania mówią także, że ponad połowa internautów (58%) jest fanem "czegolwiek" w serwisach społecznościowych, a 79% jest członkiem jakiejś social networkingowej grupy.

Dlaczego internauci zostają fanami stron różnych marek i firm? Z innych badań przeprowadzonych tym razem wśród amerykańskich internautów przez firmy Chadwick Martin Bailey i iModerate wynika, że użytkownicy (25% respondentów)oczekują przede wszystkim zniżek i promocji, a co piąty zostaje fanem gdyż jest po prostu klientem firmy i chce pokazać innym, że identyfikuje się z marką. Co dziesiąty internauta korzysta ponadto z rozrywkowych aplikacji firmowych, a nieco mniej osób chce mieć pierwszeństwo w uzyskaniu najnowszych informacji o firmie.

Wspomniane badanie Chadwick Martin Bailey i iModerate dostarcza również innych wartościowych wzniosków. Okazuje się, że fani stron w Facebooku częściej kupują lub rekomendują produkty i usługi będące przedmiotem działalności firmy posiadającej fanpage. Co piąty badany potwierdził, że dzieje się tak w przypadku wielu marek, a 32% respondentów przyznało, że kupuje kilka marek, jeszcze więcej (41%) je rekomenduje.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.