Mariusz Biedrzycki, Onet.pl: internet coraz silniejszy

Internet staje się nieodzownym medium w życiu coraz większej liczby Polaków, co w konsekwencji zwiększa jego siłę oddziaływania. Z drugiej strony siła finansowa e-branży wciąż jest zbyt mała w porównaniu z tradycyjnymi sektorami gospodarki - mówi Mariusz Biedrzycki, dyrektor działu komunikacji marketingowej Onet.pl.

Mariusz Biedrzycki, Onet.pl: internet coraz silniejszy

Mariusz Biedrzycki

Jeśli chodzi o przewodnie tematy mijającego półrocza w naszej branży, to wymieniłbym trzy: upadłość Wirtualnej Polski - "odwiecznego" rywala Onet.pl, sprawę VAT-u na dostęp do internetu oraz nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne. W każdym z tych tematów brak na razie jednoznacznych rozstrzygnięć. Tego, jaka będzie przyszłość WP, pewnie jeszcze nie wie i syndyk. Komisja Europejska zamierza wytoczyć sprawę Polsce przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości za zwolnienie z VAT-u usług dostępu do internetu dla indywidualnych użytkowników. Prawo telekomunikacyjne, choć uchwalone przez senatorów w korzystnym dla branży internetowej kształcie, musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Sejm i podpisane przez prezydenta.

Co do koniunktury w naszej branży - Onet.pl praktycznie co miesiąc pobija jakieś rekordy statystyczne czy finansowe, więc podejrzewamy, że nasi konkurenci też nie mogą narzekać. Sytuacja ta trwa już przeszło 1,5 roku i mam nadzieję, że hossa jeszcze potrwa. Jeden fakt chcę jednak wyróżnić - Onet.pl w badaniu polskich marek dziennika "Rzeczpospolita" (zorganizowanego wraz z AC Nielsen i Ernst & Young) wygrał w kategorii najczęściej wybieranych marek (i to z takimi markami jak Telekomunikacja Polska czy Orlen) oraz w kategorii lojalności wobec marki (wyprzedził Wedel i TVN). W zbiorczym zestawieniu Onet.pl okazał się być drugą w kolejności najsilniejszą polską marką, po Wedlu. Czy nawet w szczycie internetowej bańki ktoś był w stanie przewidzieć, że jakiś portal może tak szybko zająć taką pozycję w umysłach konsumentów? Myślę, że w jakiś sposób pokazuje to siłę internetu jako medium - nieodzownego w życiu coraz większej liczby Polaków. Bo jeśli chodzi siłę finansową naszej branży, to jest niestety nadal mizernie - wartość marki Onet.pl została oszacowana na 19,9 mln złotych i sklasyfikowana na 136 miejscu, z racji niskich przychodów ze sprzedaży w porównaniu z innymi sektorami gospodarki. Ale to się niebawem zmieni.