Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Mariusz Biedrzycki, Onet.pl: internet coraz silniejszy

Internet staje się nieodzownym medium w życiu coraz większej liczby Polaków, co w konsekwencji zwiększa jego siłę oddziaływania. Z drugiej strony siła finansowa e-branży wciąż jest zbyt mała w porównaniu z tradycyjnymi sektorami gospodarki - mówi Mariusz Biedrzycki, dyrektor działu komunikacji marketingowej Onet.pl.

Mariusz Biedrzycki, Onet.pl: internet coraz silniejszy

Mariusz Biedrzycki

Jeśli chodzi o przewodnie tematy mijającego półrocza w naszej branży, to wymieniłbym trzy: upadłość Wirtualnej Polski - "odwiecznego" rywala Onet.pl, sprawę VAT-u na dostęp do internetu oraz nowelizację ustawy Prawo telekomunikacyjne. W każdym z tych tematów brak na razie jednoznacznych rozstrzygnięć. Tego, jaka będzie przyszłość WP, pewnie jeszcze nie wie i syndyk. Komisja Europejska zamierza wytoczyć sprawę Polsce przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości za zwolnienie z VAT-u usług dostępu do internetu dla indywidualnych użytkowników. Prawo telekomunikacyjne, choć uchwalone przez senatorów w korzystnym dla branży internetowej kształcie, musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Sejm i podpisane przez prezydenta.

Co do koniunktury w naszej branży - Onet.pl praktycznie co miesiąc pobija jakieś rekordy statystyczne czy finansowe, więc podejrzewamy, że nasi konkurenci też nie mogą narzekać. Sytuacja ta trwa już przeszło 1,5 roku i mam nadzieję, że hossa jeszcze potrwa. Jeden fakt chcę jednak wyróżnić - Onet.pl w badaniu polskich marek dziennika "Rzeczpospolita" (zorganizowanego wraz z AC Nielsen i Ernst & Young) wygrał w kategorii najczęściej wybieranych marek (i to z takimi markami jak Telekomunikacja Polska czy Orlen) oraz w kategorii lojalności wobec marki (wyprzedził Wedel i TVN). W zbiorczym zestawieniu Onet.pl okazał się być drugą w kolejności najsilniejszą polską marką, po Wedlu. Czy nawet w szczycie internetowej bańki ktoś był w stanie przewidzieć, że jakiś portal może tak szybko zająć taką pozycję w umysłach konsumentów? Myślę, że w jakiś sposób pokazuje to siłę internetu jako medium - nieodzownego w życiu coraz większej liczby Polaków. Bo jeśli chodzi siłę finansową naszej branży, to jest niestety nadal mizernie - wartość marki Onet.pl została oszacowana na 19,9 mln złotych i sklasyfikowana na 136 miejscu, z racji niskich przychodów ze sprzedaży w porównaniu z innymi sektorami gospodarki. Ale to się niebawem zmieni.