Marek Sokołowski: Decyzja zapadła, NFC wejdzie na rynek

Marek Sokołowski: Decyzja zapadła, NFC wejdzie na rynek

Kiedy w Polsce dostępne będą płatności przez NFC?

Polscy operatorzy komórkowi w tej chwili pracują nad uruchomieniem komercyjnych usług, jednak już od pewnego czasu świadczone są pilotowe, mobilne usługi bankowe NFC. Już w tej chwili abonenci większości sieci komórkowych w Polsce, uczestniczący w tych pilotażach, mogą płacić telefonem NFC, we wszystkich sklepach, kinach, restauracjach i innych punktach wyposażonych w terminale zbliżeniowe PayPass i Paywave.

Operatorzy chcą udostępnić w swoich telefonach odpowiednie aplikacje - wirtualne portmonetki NFC, zawierające oprócz jednej lub więcej kart bankowych, także inne aplikacje zbliżeniowe jak karty miejskie lub programy lojalnościowe i obiecują uruchomienie ich w najbliższym czasie.

Tak jak wspomniano wcześniej, usługi płatności bankowych NFC, w telefonach komórkowych funkcjonują w złożonym ekosystemie. Tworzą go bank, operator komórkowy, dostawca infrastruktury autoryzacyjnej, tak zwanej TSM (Trusted Service Manager) od którego operator może kupić lub, częściej, wynająć taką infrastrukturę. Kolejnymi uczestnikami są dostawca odpowiednich kart SIM, które realizują płatności NFC, dostawca telefonów NFC oraz instytucje płatnicze takie jak MasterCard i Visa.

Specjalne karty SIM NFC wspierają operatorskie usługi NFC, to znaczy takie, w których uczestniczy operator komórkowy, umożliwiający zaprogramowanie w swoich kartach SIM, aplikacji zbliżeniowych (np. kart bankowych), wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Jednak zdecydowana większość możliwych usług i operacji NFC nie wymaga umieszczania ich w karcie SIM i jest niezależna od operatora.

Czy ta usługa jest atrakcyjna dla marketerów?

Szacuje się, ze docelowy rynek NFC, to w ok. 90 proc. będą usługi nie bankowe niewymagające specjalnych kart SIM. Będą to to na przykład programy lojalnościowe, wirtualne portmonetki, obsługujące płatności nie bankowe, karty stałego klienta, karty klubowe, dzięki którym otrzymamy konkretny towar lub usługę.

To może być atrakcyjne na przykład dla restauracji czy sklepów, które przez przyłożenie telefonu, poinformują o bieżącej promocji lub do dwóch zamówionych potraw dołożą trzecią gratis. Telefon z aplikacją NFC opowie nam o eksponatach oglądanych w muzeach, o towarach na półkach w hipermarkecie, lub pozwoli nam zamienić punkty na bilet w kinie.

Możliwe będą też i inne zastosowania. W księgarni będzie można np. umieścić tagi NFC na plakatach z bestsellerami lub na okładkach poszukiwanych książek. Po przyłożeniu telefonu będzie można na wyświetlaczu przeczytać recenzje danej książki, ściągnąć fragmenty e-booka lub audiobooka, dowiedzieć się o innych książkach autora lub po prostu zapłacić za nią po przełączeniu się do internetowej księgarni.

Telefon NFC pozwoli na błyskawiczny, wygodniejszy i aktywny dostęp do informacji, reklamy, i promocji, pozwoli na natychmiastowy zakup oferowanych usług i towarów. Zbliżasz i… masz!

Jakie są perspektywy rozwoju tej technologii?

W Polsce pojawia się coraz więcej smartfonów zaopatrzonych w technologię NFC. Według ostatnich badań, wciągu najbliższych dwóch lat, telefony NFC będą stanowiły ok. 30 proc. wszystkich używanych komórek. Ocenia się, że technologia NFC będzie dostępna, nie tylko w zaawansowanych smartfonach, ale także w tych prostszych. To będzie naturalny, wręcz nieunikniony proces. Można go porównać do wkraczania do telefonów takich usług jak SMS, Bluetooth, czy kamera. Decyzja już zapadła i niebawem wszystkie telefony będą wykonywały operacje NFC. Uczestnicy rynku uznali, ze ta opcja pozwoli na budowę nowych relacji oraz nowych kanałów dystrybucji informacji, usług i towarów.

Europa ze względów na działania regulacyjne na rynkach telekomunikacyjnym i finansowym, w usługach NFC została nieco w tyle, za rynkami dalekowschodnimi, USA czy Kanady. Teraz chcąc nadrobić ten dystans, stawia na szybki rozwój NFC.