Mała chińska wioska e-commerce

Wieś Qingyanliu, w zachodniochińskiej prowincji Zhejiang, jest jednym z najbardziej niezwykłych przykładów internetyzacji społeczeństwa i handlu. Mieszkańcy wsi pracują w branży e-commerce, a w 2009 r. na sprzedaży internetowej zarobili łącznie 12 mln dolarów.

Przeludnione centra handlowe zachęcają Chińczyków do zakupów w Sieci. Duża część zamówień w Qingyanliu pochodzi też spoza granic kraju.

Polecamy:

Zobacz też:

Wioska e-commerce działa od roku 2005, kiedy stowarzyszenie handlu elektronicznego Liu pomogło zbudować wiele pięcio-poziomowych domów w Qingyanliu. Od tamtego czasu do wioski zaczęli napływać drobni handlarze, zwiększając liczbę populacji z 1500 do ponad 8 tysięcy mieszkańców.

We wsi działa 1800 handlarzy, którzy kupują produkty na pobliskich rynkach i sprzedają je w Internecie. W czasie dnia, e-handlarze pracują przy komputerach i czekają na zlecenia. Wieczorem, w Qingyanliu pojawiają się ciężarówki z towarem.

Wieś znajduje się blisko miasta Yiwu, będącego największym na świecie rynkiem hurtowej sprzedaży małych przedmiotów, takich jak akcesoria szkolne, bielizna i porcelana. To stamtąd sprowadza się większość towarów, które wysyłają w świat mieszkańcy Qingyanliu.

Handlarze z wioski e-commerce kontaktują się z setkami producentów z wielu zakątków Państwa Środka. Według danych Biura Informacji ChRL, liczba użytkowników Internetu w Chinach wzrosła do 450 milionów. Jedna trzecia z nich dokonywała już zakupów online.

Quingyanliu nie jest jedyną wioską e-commerce w Chinach. We wsi Donggaozhuang swoje siedziby utrzymuje 20 sklepów internetowych. Wiejskie centra e-handlu znajdują się w prowincjach Zhejiang, Jiangsu i Hebei, stale rozwijając się na przestrzeni ostatnich 5 lat.

Wioska e-commerce w prowincji Zhejiang