Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Mała chińska wioska e-commerce

Wieś Qingyanliu, w zachodniochińskiej prowincji Zhejiang, jest jednym z najbardziej niezwykłych przykładów internetyzacji społeczeństwa i handlu. Mieszkańcy wsi pracują w branży e-commerce, a w 2009 r. na sprzedaży internetowej zarobili łącznie 12 mln dolarów.

Przeludnione centra handlowe zachęcają Chińczyków do zakupów w Sieci. Duża część zamówień w Qingyanliu pochodzi też spoza granic kraju.

Polecamy:

Zobacz też:

Wioska e-commerce działa od roku 2005, kiedy stowarzyszenie handlu elektronicznego Liu pomogło zbudować wiele pięcio-poziomowych domów w Qingyanliu. Od tamtego czasu do wioski zaczęli napływać drobni handlarze, zwiększając liczbę populacji z 1500 do ponad 8 tysięcy mieszkańców.

We wsi działa 1800 handlarzy, którzy kupują produkty na pobliskich rynkach i sprzedają je w Internecie. W czasie dnia, e-handlarze pracują przy komputerach i czekają na zlecenia. Wieczorem, w Qingyanliu pojawiają się ciężarówki z towarem.

Wieś znajduje się blisko miasta Yiwu, będącego największym na świecie rynkiem hurtowej sprzedaży małych przedmiotów, takich jak akcesoria szkolne, bielizna i porcelana. To stamtąd sprowadza się większość towarów, które wysyłają w świat mieszkańcy Qingyanliu.

Handlarze z wioski e-commerce kontaktują się z setkami producentów z wielu zakątków Państwa Środka. Według danych Biura Informacji ChRL, liczba użytkowników Internetu w Chinach wzrosła do 450 milionów. Jedna trzecia z nich dokonywała już zakupów online.

Quingyanliu nie jest jedyną wioską e-commerce w Chinach. We wsi Donggaozhuang swoje siedziby utrzymuje 20 sklepów internetowych. Wiejskie centra e-handlu znajdują się w prowincjach Zhejiang, Jiangsu i Hebei, stale rozwijając się na przestrzeni ostatnich 5 lat.

Wioska e-commerce w prowincji Zhejiang