Magnes na reklamę
- Anna Meller,
- 21.05.2003
Najnowsze badania ruchu internetowego w Polsce wskazują, że poza wielkimi portalami ogromną siłę przyciągania mają serwisy tematyczne. To właśnie one coraz silniej wabią reklamodawców. Na którym biegunie warto zatem zainwestować w reklamę?
Najnowsze badania ruchu internetowego w Polsce wskazują, że poza wielkimi portalami ogromną siłę przyciągania mają serwisy tematyczne. To właśnie one coraz silniej wabią reklamodawców. Na którym biegunie warto zatem zainwestować w reklamę?
W rankingu najbardziej rozpoznawalnych marek portali wciąż na najwyższych pozycjach plasują się Onet, WP, Interia oraz Gazeta. Badania interbus, przeprowadzone przez TNS OBOP, potwierdzają tę hierarchię. Zapytani o witryny odwiedzane w marcu br., internauci wskazali Onet (70%) oraz WP (56%). Dla porównania odsetek oglądających strony telefonii komórkowej wahał się między 10-14%, podobnie było w przypadku serwisów rozrywkowych typu mp3.com czy informacyjnych radia Zet oraz RMF.
Nie mniej jednak wraz z przyrostem liczby internautów wciąż zwiększa się ilość osób odwiedzających tematyczne serwisy informacyjne czy witryny hobbystyczne. „Wzrost oglądalności stron internetowych jest nieodłącznie związany z dynamiką przyrostu internautów” – stwierdza Benita Jakubowska, dyrektor sprzedaży w CR-Media – „Można wyraźnie udowodnić, że dostępność do Sieci w naszym kraju stale rośnie, a na przestrzeni ostatnich dwóch lat co miesiąc przybywało ok. 100 tys. nowych użytkowników.” Z faktem, że wzrastająca liczba Polaków korzystających z zasobów Internetu ma wpływ na kształtowanie się trendów oglądalności, zgadza się Adam Wysocki, Key Account Manager z sieci reklamowej Ad.net. Dodaje on jednak, że popularność danego serwisu zależy w dużym stopniu od jego konstrukcji i jakości. „Niektóre witryny zwłaszcza czasopism papierowych potrafią bardzo szybko zebrać pokaźne grono czytelników on-line” – komentuje. Dodatkowym wabikiem oprócz bardzo częstych aktualizacji serwisów są konkursy i akcje promocyjne.
Ponadto pewne jest to, że serwisy, które zdecydowały się na wprowadzenie płatnego dostępu do strony, drastycznie tracą oglądalność.
Co kusi i wabi?
W najczęściej odwiedzanych przez Polaków serwisach da się wyśledzić kilka trendów. Bardzo dużą popularnością cieszą się witryny informacyjne i biznesowe. Z badań Prawdziwy Profil przeprowadzonych od grudnia 2002 przy użyciu oprogramowania analitycznego netMetryka wynika, że pod względem liczby użytkowników w kategorii witryny biznesowe na pierwszym miejscu uplasowała się Panorama Firm, a za nią Infor.pl, Money.pl oraz Bankier.pl. W tej samej kolejności układa się ich ranking pod względem ilości odsłon. Z kolei wśród serwisów określanych mianem informacyjnych największą ilość odwiedzających internautów posiada Radio Zet. Za nim w kolejce ustawia się Trojmiasto.pl, Wprost, czy Super Express. Dopiero na siódmym miejscu znalazł się dziennik Polskiej Agencji Prasowej.
Witryna | Liczba użytkowników |
---|---|
prv.pl | 2 548 025 |
gadu-gadu.pl | 1 545 191 |
sciaga.net.pl | 419 420 |
chip.pl | 406 588 |
pf.pl | 271 514 |
sonda.pl | 266 667 |
gry-online.pl | 213 828 |
eduseek.pl | 208 978 |
mp3.com.pl | 198 727 |
polchat.pl | 198 682 |
Wydaje się jednak, biorąc pod uwagę wyniki badań PP, że najpopularniejsze pozostają darmowe domeny (prv.pl), bramki smsowe oraz komunikator Gadu-Gadu. „PRV jest w zasadzie katalogiem darmowych domen, na które w ciągu miesiąca wchodzi 2 400 000 internautów – komentuje Adam Wysocki z Ad.net – Z najpopularniejszego polskiego komunikatora korzysta miesięcznie ponad 1 400 000 użytkowników.” Do typowych serwisów tematycznych, które osiągają bardzo duże wartości należy: Sciaga.net – zawierająca połączenie materiałów edukacyjnych i rozrywkowych, posiadająca wierną grupę użytkowników nad podziw licznie odwiedzających serwis (373 000 użytkowników) oraz MP3.com.pl (217 000 użytkowników). W dalszej kolejności internauci odwiedzają serwisy: Sms, Polchat, Infor, SMSbox, Wapster, Pracuj, Bizz, Benchmark.
Co ciekawe, wbrew powszechnie panującej opinii, rozrywka znajduje się o wiele niżej w rankingu serwisów tematycznych. W tej kategorii najczęściej odwiedzany oprócz MP3.com jest Tenbit.pl oraz gry-online.pl.