MVNO: kolej na GaduAIR

CZY MVNO TO DOBRY BIZNES? I tak i nie...

I tak

Skoro GG Network odważa się na taki krok, podczas gdy inni się wycofują - wiele może wskazywać, że inwestycja w MVNO okaże się być dobrym biznesem. Szczególnie, iż wyróżnikiem oferty GaduAIR ma być połączenie usług telefonii i darmowego komunikatora, a także konkurencyjne ceny za dostęp do internetu. Niewątpliwym wabikiem stanie się również opcja połączenia numerów telefonu i komunikatora (numer telefonu jest jednocześnie numerem GG).

W naszym przypadku wejście na taki rynek to logiczne i konsekwentne rozwijanie możliwości komunikacji oferowanych od wielu już lat przez Gadu-Gadu - mówi Piotr Pokrzywa z zarządu GG Network S.A. - MVNO od GG to więcej niż telefonia, to cały wirtualny świat w telefonie, łącznie z atrakcyjnymi usługami internetowymi i konkurencyjnym cennikiem, dostępnym na każdą kieszeń. Telefonia komórkowa wpisuje się doskonale w segment naszego rynku i stąd podtrzymana decyzja o zaoferowaniu takiej usługi milionom osób, nie tylko internautom i grupie 6 milionów użytkowników komunikatora Gadu-Gadu.

"Wyjście na kartę" - hasło promocyjne sieci GaduAIR oznacza, że komunikator, internet i wiele usług dostępnych jest również poza domem, czy biurem - wystarczy posiadać starter nowej sieci i telefon komórkowy, aby nadal być w kontakcie i cieszyć się wolnością, być mobilnym.

Wyróżniki oferty GaduAIR:

- brak opłat za korzystanie z Mobilnego Gadu-Gadu (wersji komunikatora instalowanego w komórkach)

- brak opłat za transfer danych w Mobilnym Gadu-Gadu

- wspólna lista kontaktów (synchronizacja danych z komunikatora GG i z komórki)

- korzystne i konkurencyjne na rynku plany taryfowe i bonusy za aktywności

- połączenie w jednym numeru komunikatora GG i numeru telefonu sieci GaduAIR

- bezpłatne pakiety internetowe przy doładowaniu

- wysyłanie bezpośrednio z telefonu zdjęć i ich publikacja w serwisach internetowych MojaGeneracja.pl i Blip.pl

Warto zwrócić uwagę na połączenie numerów telefonu i komunikatora - <b>numer telefonu jest jednocześnie numerem GG</b>.

Pod koniec kwietnia 2009 r. o zamiarze wejścia w sektor MVNO poinformował również PKO BP, właściciel spółki Inteligo.pl oferującej zdalny dostęp do rachunków bankowych. Na mocy porozumienia podpisanego z Polską Telefonią Cyfrową (PTC) Inteligo stanie się wirtualnym operatorem działającym w oparciu o infrastrukturę Era. Planujemy pozyskać kilkaset tysięcy klientów w ciągu pierwszych trzech lat działalności - powiedział po podpisaniu umowy Jacek Komaracki, Prezes Inteligo Financial Services, dyrektor Centrum Bankowości Elektronicznej PKO BP. Kiedy możemy spodziewać się startu i co konkurencyjnego zaoferuje Inteligo? Prace są w toku, o postępie i terminach będziemy na bieżąco informowali - powiedziała nam Monika Kowalska, brand manager z Departamnetu Marketingu Inteligo.pl.

Specyficzny model biznesowy (polegający na dystrybucji kart w sieciach handlowych oraz zbieraniu punktów zakupowych wymianialnych na minuty połączenia) wykorzystuje działająca od kwietnia 2008 r. i bedąca własnością firmy Carrefour sieć Mova.

Oferta sieci MOVA cieszy się ciągłym zainteresowaniem. Należy podkreślić też, że ze znacznym wyprzedzeniem czasu zrealizowaliśmy nasz plan osiągnięcia 100 tys. klientów - deklaruje Maria Cieślikowska, Dyrektor Komunikacji Zewnętrznej i PR, Carrefour Polska. W ciągu roku bez znaczących nakładów na reklamę, a poprzez atrakcyjną ofertą osiągnęliśmy nasz cel i staliśmy się poważnym graczem na rynku, konkurując o zaufanie klientów z największymi operatorami.

Na podobnej zasadzie od niedawna funkcjonuje TuBiedronka, która oferując sprzedaż swych kart w ponad 1360 sklepach w całej Polsce, 11 maja br. wprowadziła najniższe opłaty na rynku - 25 gr za minutę do wszystkich operatorów (poza Play).

Ostatniego słowa nie powiedział jeszcze Cyfrowy Polsat. Czy rozbudowana oferta telefonii komórkowej (abonament, karta) oraz zapowiedź dodatkowych udogodnień sprawi, iż stanie się on liczącym graczem na rynku MVNO?

Nie należy także zapominać o pionierze modelu MVNO w Polsce mbanku, którego telefoniahttp://www.mobile.pl ruszyła pod koniec 2006 r.

Trudno określić dokładną liczbę klientów sieci MVNO. Sami operatorzy nie ujawniają danych, a nawet jeśli takowe pojawią się publicznie, to z reguły dotyczą sprzedanych kart SIM, a nie liczby faktycznych i aktywnych użytkowników sieci. "Rzeczpospolita" oszacowała, że na koniec 3 kwartału 2008 r. dziesieciu wirtualnych operatorów komórkowych miało ok. 165 tys. aktywnych klientów (zaledwie 0,4% całego polskiego rynku telefonii komórkowej).

Najcześciej przedstawianym przykładem udanego startu w sektorze MVNO jesthttp://Mobilking.pl. W ciągu zaledwie trzech miesięcy, wsparty kontrowersyjną, ale również niezwykle skuteczną kampanią marketingową (w przedziale wiekowym w 18-24 lata markę rozpoznawało ponad 63% osób), Mobilking stał się największą polską siecią MVNO przyciągając swą ofertą (wg danych własnych) blisko 200 tys. klientów.

Jak informowaliśmy w lutym liczba użytkowników sieci Mobilking przekroczyła 200 tysięcy - potwierdza Marcin Bobruk, Technical and Operational Director w Mobilking. W dalszym ciągu, mimo zmniejszenia intensywności działań marketingowych udaje nam się utrzymać satysfakcjonującą dynamikę pozyskania. Oceniamy iż liczba kart SIM wszystkich pozostałych MVNO nie przekracza liczby naszych użytkowników.

Coż z tego, skoro firma Penta Investments, właściciel Mobile Entertainment Company, posiadacza prawa do marki Mobilking planuje wycofać się z projektu?

Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami prasowymi opartymi na niezaleznych badaniach Mobilking jest nie tylko największym MVNO w Polsce lecz również w Europie Środkowo Wschodniej. To faktycznie największy sukces wprowadzenia marki MVNO - informuje nas Jarosław Czerka, General Manager w MEC Sp. z o.o. Decyzja o sprzedaży została podjęta przez Udziałowców, a jej motywy wielokrotnie były wyjaśniane w wywiadach z przedstawicielami Penta Investment. Podstawowy argument przedstawiany w tych publikacjach to zmiany rynku telekomunikacyjnego prowadzące do wydłużenia okresu zwrotu z inwestycji w porównaniu z innymi sektorami gospodarki, w których Penta prowadzi swoje inwestycje.

Co może być kluczem do osiągnięcia sukcesu na rynku MVNO? W naszej ocenie podstawą realizacji atrakcyjnego MVNO jest posiadanie dostępu do potencjalnych klientów, działać w oparciu o rozpoznawalny, wiarygodny brand oraz posiadać atrakcyjną ofertę, która pozwoli wyróżnić się od innych MVNO oraz dostarczyć klientom dodatkowych wartości - uważa Maria Cieślikowska (Carrefour Polska).