Lutowe wyniki Megapanelu - najpopularniejsze witryny w Polsce
-
- Artur Małek,
- 22.04.2009, godz. 12:15
W końcu stało się to, co Michał Brański (członek zarządu spółki o2.pl) zapowiadał już od przeszło dwóch miesięcy: o2.pl wyprzedziło Interię. Prezes tej drugiej, Tomasz Jażdźdzyński, zapowiada zmiany na Interii. Z kolei Nasza-Klasa utrzymała zdobytą w zeszłym tygodniu pozycję - ulubiony serwis społecznościowy polskich internautów wciąż oczko wyżej niż Wirtualna Polska. Mimo niewielkiego spadku zasięgu w rankingu awansuje Money.pl (z 20. na 16. pozycję).

o2.pl wyprzedziło Interię
W lutym Interia.pl spada z 6. na 7. miejsce, ustępując tym samym pola portalowi o2.pl. Przetasowanie to nie jest wynikiem spadku zasięgu Interii, gdyż od stycznia ten wskaźnik praktycznie się nie zmienił. O2.pl zwyczajnie przyciągnęło w lutym ok. 200 tys. nowych użytkowników. Wygląda na to, że przyjęta przez spółkę Michała Brańskiego strategia tworzenia wielu serwisów z różnych segmentów wciąż przynosi oczekiwane rezultaty. Tylko od początku br. aż trzy nowe serwisy sygnowane przez o2.pl ujrzały światło dzienne: Xboxer.pl (dla pasjonatów konsoli firmy Microsoft obu generacji), NajPraca.pl (serwis ogłoszeniowo-rekrutacyjny), Dobramama.pl (adresowany do rodziców projekt działający wg modelu: Pytanie i odpowiedź). Oprócz tego, o2.pl zawiązało w br. współpracę z sieciami reklamowymi: z Glossy Media (stworzona przez Agorę sieć reklamy dla kobiet) oraz Cormedia. - "Wypełniliśmy portfel projektów, teraz czas pracować nad ich pozycją w segmentach. To nie oznacza braku premier, ale przypuszczalnie będzie ich mniej" - mówił nam na początku roku Michał Brański.
Można powiedzieć, że Interia przewidywała taki rozwój wypadków. W zeszłym tygodniu Tomasz Jażdźyński (prezes Interia.pl) ogłosił, że jego portal czekają zmiany. Przebudowa Interii ma objąć kilka płaszczyzn, zarówno wizerunkową (co zaczęto już komunikować w ostatniej kampanii: "Więcej niż się spodziewasz"), jak i technologiczną. Portal ma też bardziej wykorzystywać możliwości wchodzących w skład Grupy Bauer podmiotów. W skład grupy wchodzi m.in. Broker FM, właściciel RMF FM, Bauer-Weltbild Media (wydawca książek i właściciel katalogu wysyłkowego - KLUB DLA CIEBIE) oraz liczne tytuły prasowe ("Pani", "Twist", "Brawo"). Bardzo prawdopodobne wydaje się pogłębienie współpracy z Broker FM, którego serwisy od dawna są zintegrowane z portalem.
Prace trwają także nad nową platformą technologiczną, na której będzie funkcjonował portal. Dzięki niej możliwe bedzie wprowadzenie bardziej zaawansowanych mechanizmów społecznościowych, komunikacyjnych czy publikacja materiałów (w tym: tekstów, zdjęć i wideo itp.), a od jej możliwości technologicznych zależeć będzie jakość poszczególnych usług oraz ich współpraca. - "Nasza platforma będzie integrowała wszystkie elementy technologiczne niezbędne do działania w internecie na wysokim, satysfakcjonującym użytkowników poziomie (m.in. tekst, obraz, dźwięk, a zatem i wideo), będzie nowoczesnym mechanizmem spełniającym wszelkie niezbędne wymagania i kryteria" - mówi dla InternetStandard.pl Tomasz Jażdźyński.
Utworzenie platformy umożliwi w niedługim czasie emisję nowych, dużych projektów. Jak zapewnia prezes Interii, budowa platformy technologicznej nie ma nic wspólnego z pozyskiwaniem nowych spółek - "Jeśli zaś chodzi o same przejęcia, to bacznie obserwujemy co się dzieje na rynku. Spowolnienie gospodarcze doprowadzi w końcu do tego, że wyceny, które jeszcze pół roku temu były nieakceptowane, spadną i nie jest wykluczone, że z tego skorzystamy."
Wyniki budowy nowej platformy technologicznej można oglądać już na serwisie teledyski.interia.pl. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii kompresji, obraz i dźwięk klipów dostępne mają być w najwyższej jakości, "nieobecnej dotąd w polskiej sieci" - przekonują twórcy - "Teledyski w Interia.pl zapowiadają tym samym nową jakość multimediów w polskim internecie."
Nasza-Klasa wciąż oczko wyżej niż Wirtualna Polska
Nasza-Klasa wciąż zajmuje zdobyte w zeszłym miesiącu 3 miejsce. Wciąż także zwiększa liczbę użytkowników. Zauważalny jest jednak spory spadek liczby odsłon, aż o ok. 1 mld. Jak to możliwe? - "W styczniu współpracowaliśmy, np. z WOŚP, organizowaliśmy zbiórkę dla fundacji, daliśmy możliwość wyrażania poparcia dla idei fundacji i przekazania datków - piękny cel, który wspomogło wielu Klasowiczów, także w tym miesiącu można było wysyłać kartki z życzenia pomyślności w Nowym Roku, odbywały się konkursy czy inicjowane były akcje promocyjne, które angażowały naszych użytkowników (Timberland, Little Big Planet, MSI, szkoła fotografii Sony)" - mówi Joanna Gajewska, rzecznik prasowy Naszej-Klasy. - "Na wynik ten przełożenie zapewne miały też względy medialne, np. raport Zeitgeist Google'a i pozycja NK w tym zestawieniu - żywo komentowane przez cały styczeń."

Potrafimy zarówno budować projekty o "szybkim zwrocie", jak i przyjmować wieloletnią perspektywę dla tych kosztownych projektów, które będą motorami
wzrostu na długie lata. Ten wektor wzrostu z ostatnich lat ma wiele składowych, nigdy nie opieramy przyszłości na 1 wielkiej idei i "złotym
strzale".

W przypadku dużych projektów internetowych skutki działań obserwujemy zwykle po 2-3 latach. INTERIA.PL - z różnych względów - nie miała szczęścia do stabilnych i przemyślanych strategii w tym okresie, lecz ta sytuacja uległa radykalnej zmianie wraz ze zmianą właściciela.Obecnie w INTERIA.PL prowadzonych jest kilka dużych projektów infrastrukturalnych, które pozwolą zniwelować zaniedbania z poprzedniego okresu. Pierwsze efekty będą widoczne już pod koniec roku. Dlatego, znając rzeczywisty potencjał INTERIA.PL - która jako portal nadal wyprzedza swoją bezpośrednią konkurencję - w perspektywie długoterminowej z optymizmem patrzymy w przyszłość, pomimo niekorzystnych wyników lutowego rankingu.