Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Ludzie chcą legalnej muzyki

Liczba osób, korzystających z legalnych serwisów, umożliwiających odpłatne pobieranie muzyki z sieci, gwałtownie wzrosła w ciągu pierwszej połowy br. - wynika z raportu opublikowanego przez firmę Ipsos-Insight.

Z raportu dowiadujemy się m.in., że tylko w USA (gdzie działa najwięcej tego rodzaju serwisów), liczba osób pobierających odpłatnie muzykę z Sieci podwoiła się w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2003 r. Wyraźnie (z 12 do 19%) wzrosła również w tym czasie liczba posiadaczy przenośnych odtwarzaczy plików audio.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2003 r. na odpłatne pobieranie muzyki z Internetu zdecydowało się ok. 16% osób korzystających dotąd z serwisów P2P - przekłada się to na ok. 10 mln klientów płatnych serwisów muzycznych. Raport pokazuje również, że najchętniej za muzykę w Sieci płacą osoby w wieku pomiędzy 18 a 24 rokiem życia. Najrzadziej zdarza się to osobom młodym (12 - 17 lat) - z tym, że tu wytłumaczenie jest dość proste: osoby te nie mają jeszcze kart kredytowych (to wciąż najpopularniejszy sposób płacenia za muzykę z Sieci).

Co ciekawe, rosnąca popularność płatnych serwisów muzycznych wcale nie spowodowała wyraźnego zmniejszenia się liczby użytkowników tradycyjnych serwisów P2P (z tym, że należy zauważyć, że mowa tu o pierwszym półroczu 2003 r. - po wrześniu, kiedy to RIAA rozpoczęła swoją antypiracką krucjatę, ruch w P2P spadł dość wyraźnie).