Lokalizacja, lokalizacja

Ogólnonarodowa sieć sprzedająca sprzęt sportowy, która ma w ofercie zarówno deski surfingowe, jak i snowboardy, prawdopodobnie chce sprzedawać oba te artykuły odmiennie w różnych szerokościach geograficznych

Ogólnonarodowa sieć sprzedająca sprzęt sportowy, która ma w ofercie zarówno deski surfingowe, jak i snowboardy, prawdopodobnie chce sprzedawać oba te artykuły odmiennie w różnych szerokościach geograficznych

W świecie offline, marketing i geografia łączą się w związku konieczności i wygody. Online jednak problem tego połączenia staje się bardziej palący: Jak to jest, że ten sam biznes powinien wiedzieć, czy jego internetowi odwiedzający logują się z Bali czy z Buffalo? Coraz bardziej odpowiedź na to pytanie znajduje się w technologii geolokacji, która analizuje adres IP (unikalny numer, który jest przypisany do komputera łączącego się z Internetem). Dzięki temu można określić specyficzną lokalizację geograficzną gościa.

Zdolność rozpoznania prawdziwej lokalizacji odwiedzającego w realnym świecie jest przydatna na kilku frontach. Banki używają jej w systemach bezpieczeństwa i w zabezpieczeniach przed internetowymi oszustwami. Onlinowe kasyna, które mają zgodę na działalność wyłącznie w określonych lokalizacjach, mogą używać tej technologii, aby się upewnić, że przestrzegają prawa dotyczącego hazardu. Sprzedawcy muzyki cyfrowej mogą jej użyć w celu wzmocnienia restrykcji dotyczących licencji, powiązanych z określonym terytorium.

Jednak aspekt marketingowy oferuje pewne niezwykle wciągające możliwości. Technologia geolokacji pozwala sprzedawcom detalicznym określić zasięg promocji i dostosować go do specyficznych preferencji określonej lokalizacji oraz analizować skuteczność kampanii marketingowych w różnych okolicach. ("Hej Bob, wychodzi na to, że mieszkańcy wybrzeża nie oszaleli na widok naszej oferty dotyczącej maszyny do robienia bałwanów"). Jeśli sprzedawca działający globalnie może automatycznie powitać francuskich gości na francuskiej stronie internetowej, "wskaźnik powrotów gości rośnie pod sufit" - mówi Gary Jackson, starszy wiceprezes do spraw operacji Quova, jednego z czołowych sprzedawców technologii.

W 2003 r. Vins and Spirit AB, szwedzki dostawca wódki Absolut, podpisał z Quova umowę dotyczącą użycia technologii geolokacji w swojej witrynie absolut.com. Kiedy odwiedzający wchodzą na tę stronę, technologia określa ich geograficzną lokalizację i prezentuje scenę dzienną dla tych, którzy znajdują się w tej strefie czasowej ziemi, oraz nocną scenę dla tych, którzy właśnie znajdują się w ciemnościach. Technologia ta pozwala także na prezentację kampanii marketingowych odpowiednich dla określonych lokalizacji. "Jeśli można być specyficznym na temat produktu i kontentu oraz przekazać to w sposób agresywny i proaktywny, można na tym zarobić dużo pieniędzy" - mówi Jackson. Dla wielu sprzedawców walczących o to, aby uczynić promocje online znaczącymi, może to być oczekiwana dobra wiadomość.