Lipcowy ranking serwisów tematycznych
-
- Artur Małek,
-
- Bożena Jaskowska,
- 23.09.2009, godz. 16:20
Axel Springer poprawia notowania swych serwisów w kilku kategoriach tematycznych, Grupa Onet liderem w hostingu oraz druga w nowych technologiach. W rankingu wyszukiwarek na miejscu ósmym debiutuje Bing.com. Przedstawiamy lipcowy ranking serwisów tematycznych Megapanel PBI/Gemius.
Lipcowe statystyki kategorii tematycznych Megapanelu PBI/Gemius potwierdzają tezę, że podczas wakacji maleje zainteresowanie surfowania po sieci.
Spada liczba użytkowników m. in. serwisów kulturalno-rozrywkowych, informacyjnych, edukacyjnych, nowych technologii oraz pracy, a wzrasta zainteresowanie ofertą turystyczną oraz map, lokalizatorów i motoryzacją.
1. KULTURA, WYSZUKIWARKI, SPOŁECZNOŚCI, FIRMOWE, TECHNOLOGIE
2. INFORMACJE, STYL ŻYCIA, E-COMMERCE, EDUKACJA, HOSTING
KULTURA I ROZRYWKA
Znacznych przetasowań w obrębie rankingu serwisów kulturalno-rozrywkowych nie ma, aczkolwiek należy zauważyć trend spadkowy w liczbie użytkowników w większości z nich.
Pierwsza dziesiątka bez zmian - liderem w kategorii tradycyjnie pozostaje YouTube (mimo odpływu 100 tys. użytkowników), który w lipcu przyciągnął ponad 9,1 mln osób. Serwisy kulturalne i rozrywkowe Grupy o2.pl mimo spadku popularności i utraty ponad 350 tys. użytkowników są wciąż na trzecim miejscu, plasując się za ofertą rozrywkową Grupy Onet (również mniej o ok. 100 tys. real users). O oczko niżej travian.pl i wyspagier.pl, awans o dwa miejsca notują zaś serwisy grupy Medousa (2,7 mln real users). W zestawieniu na 19. miejscu debiutuje zieloneimperium.pl - serwis z grą, której bohaterami są ogrodowe krasnale ulubione już przez ponad 1,5 mln internautów.
WYSZUKIWARKI I KATALOGI
Yellowpages.pl po dobrym wyniku jaki osiągnął w czerwcu, z 5. miejsca przemieszcza się na 7. notując spadek zainteresowania i ponad 300 tys. użytkowników mniej. Daje to awans narzędziom wyszukiwawczym Grupy WP na 5 lokatę. W zestawieniu (na 8. pozycji) pojawia się najnowsza wyszukiwarka Microsoftu - Bing.com z imponującym jak na debiut wynikiem 1,2 mln użytkowników. Więcej użytkowników zyskuje search.yahoo.com, spada zaś popularność serwisu gwiazdor.pl, który traci 70 tys. użytkowników. Na dwudziestym miejscu uplasowała się po raz pierwszy w tej kategorii Grupa Gazeta.pl, czego wytłumaczenia należy szukać w nawiązanej w czerwcu 2009 r. współpracy Agory z firmą MSN.
SPOŁECZNOŚCI
Czołówka rankingu społeczności polskiego internetu nie zmieniła się w porównaniu do czerwca. Dostrzec można jednak nieznaczne spadki popularności - za wyjątkiem Naszej-Klasy, Facebooka i Grona. Jak długo jeszcze najpopularniejszy w Polsce serwis przyciągać będzie nowych użytkowników? W lipcu było ich więcej o 24 tys.
Fotka.pl utrzymuje się na 9. miejscu, aczkolwiek trudno nie zauważyć, że już od pewnego czasu traci swych fanów - w lipcu było ich mniej o 200 tys. Oczko niżej spada serwis peb.pl, który tym samym opuszcza pierwszą dziesiątkę.
Facebook sukcesywnie zwiększa zasięg wśród polskich internautów i z wynikiem wyższym aż o 250 tys. użytkowników jest już 13. w rankingu. Notowania, co ciekawe, poprawia też grono.net awansując o trzy miejsca (1,3 mln osób) - czy ostatnie zawirowania wokół serwisu zakończą tę dobrą passę? O trzy oczka w dół przemieszcza się Myspace.com, które traci 140 tys. zwolenników i ląduje na 19 miejscu.
FIRMOWE
W kategorii skupiającej witryny firmowe jesteśmy świadkami dalszej "walki" pomiędzy liderami zestawienia: stronami Microsoft i Mozilli. Obie Grupy notują jednak w lipcu spadek popularności. Miejsce na podium odzyskuje Grupa PKO BP która mimo iż przyciągnęła mniejszą liczbę użytkowników niż w czerwcu, zdołała wyprzedzić witrynę Plus GSM.
Sporego zamieszania w rankingu dokonała witryna Gaduair.pl. Czy to właśnie oferta telefonii komórkowej od GG Network, która zainteresowała w lipcu ponad 2,3 mln internautów spowodowała spadki notowań Plus GSM (mniej o 700 tys. real users) oraz PLAY (spadek o 400 tys.)? Niewątpliwie warto śledzić dalsze losy megapanelowego pojedynku operatorów telefonii komórkowej.
Zaskoczeniem w zestawieniu witryn firmowych może być debiut w strony tesco.pl (16. lokata), którą w omawianym okresie odwiedziło niebagatela 1,2 mln użytkowników.
NOWE TECHNOLOGIE
Większość serwisów z kategorii Nowe Technologie odnotowały w lipcu zmniejszoną liczbę użytkowników. Zmiana układu sił na podium - dobreprogramy.pl tracą ponad 200 tys. real users i oddają drugą lokatę serwisom Grupy Onet. Mimo nieznacznego spadku liderem wciąż pozostaje Grupa Interia, mniej użytkowników przyciągnęły również serwisy IDG (4. miejsce).
Softmania.pl z dziesiątej lokaty awansuje o dwa oczka na miejsce 8 - warto zauważyć, że zbiegło się to z rozpoczęciem wykorzystania przez Grupę audytu site centric. Dwa miejsca niżej spadają serwisy Axel Springer (obecnie 16. miejsce), cztery oczka w dół zalicza też pobierz.pl.
Zestawienia dziewiętnastu kategorii tematycznych najpopularniejszych witryn w polskiej sieci prezentujemy wg kryterium popularności.
O przynależności do konkretnej kategorii tematycznej decyduje firma badawcza Gemius S.A.