Lekarze tracą monopol na porady zdrowotne
-
- Artur Małek,
- 06.08.2009, godz. 14:40
Gabinet lekarski to już nie jedyne źródło informacji medycznej. Polacy coraz częściej szukają pomocy w sieci.
Jak wynika z przeprowadzonego przez Gemius badania "Portale medyczne i zdrowie", co trzeci internauta poszukujący w sieci informacji z dziedziny medycyny korzysta z forów internetowych i grup dyskusyjnych, gdzie przede wszystkim wyszukuje porad innych ludzi oraz informacji o objawach i sposobach leczenia chorób.
W tej grupie przeważają kobiety (75 proc.) oraz osoby w wieku 25 - 34 lat (40 proc.). Internauci zainteresowani tą tematyką poszukują zarówno porad umieszczanych przez internautów, jak i specjalistów z różnych dziedzin medycyny.
Co dziesiąty (10 proc.) internauta kupując w okresie od stycznia do kwietnia 2009 roku różne leki lub produkty medyczne nabył je za pośrednictwem internetu. Największy odsetek z nich dokonał w sieci zakupu kosmetyków oraz leków bez recepty. Wśród leków bez recepty największą popularnością cieszyły się witaminy i preparaty wzmacniające, środki przeciwbólowe oraz suplementy diety.
Najczęściej poszukiwane treści
Internauci, poszukujący w sieci informacji na temat zdrowia lub zdrowego stylu życia, najczęściej próbują wyszukać wiadomości związanych z chorobami lub różnego rodzaju schorzeniami, dietami i odchudzaniem, a także zdrowym odżywianiem.

Rodzaj informacji związanych ze zdrowiem lub zdrowym stylem życia poszukiwanych w internecie
W przypadku chorób internauci najczęściej poszukiwali informacji dotyczących chorób skóry, schorzeń kręgosłupa oraz przeziębienia i grypy.
Portale ogólnoinformacyjne to najpopularniejsze źródło informacji o zdrowiu i zdrowym stylu życia.
Internautów zainteresowanych tematyką zdrowia i zdrowego stylu życia cechuje raczej bierne niż aktywne zainteresowanie tą tematyka. Aktywny udział w dyskusjach toczących się na forum bierze co czwarty odwiedzający fora i grupy dyskusyjne. Reszta tylko czyta. Małą popularnością cieszy się również posiadanie kont na serwisach społecznościowych związanych z tematyką zdrowia lub zdrowego stylu życia. Profil na takim portalu założył jedynie 1 proc. respondentów.