Legalne pobieranie muzyki z sieci bardziej popularne niż z p2p?

Alleyinsider.com skróciło najnowszy raport grupy NPD i opublikowało bardzo ciekawą teorię, która mówi, że popularność legalnej metody pobierania muzyki z sieci (poprzez zakupienie konkretnych albumów czy utworów) miałaby cieszyć się większą popularnością niż ściąganie pirackich kawałków z p2p.

Według Alleyinsider.com najnowszy raport NPD wskazuje, że w trzecim kwartale 2008 roku popularność legalnej metody zakupu muzyki w sieci zwiększyła się o 29% w stosunku do tego samego przedziału czasowego w roku ubiegłym. Grupa badawcza odnotowała jednocześnie, że te same dane odnoszące się do pobierania muzyki poprzez sieci p2p wskazują wzrost popularności "jedynie" o 23%.

Jednocześnie szacuje się, że zapotrzebowanie na muzykę (mierzone jako popularność) w trzecim kwartale tego roku "spadło" o około 2%. Spadek ten uwzględnia sprzedaż płyt CD, kupowanie muzyki cyfrowej, p2p, pobieranie ze stron oraz pożyczanie płyt w celu skopiowania.

Inne ważne dane z raportu NPD:

- 15% internautów kupuje muzykę ze sklepów internetowych jak np. iTunes czy AmazonMP3. To o 2% więcej niż w roku ubiegłym i przekłada się na około 2,8 mln klientów

- W tym roku odnotowano dramatyczny spadek zainteresowania albumami na płytach CD. Ich sprzedaż spadła aż o 19% w stosunku do tego samego okresu w roku 2007. Najmniej zainteresowani tą formą zakupu okazali się nastolatki (spadek o 34%), dalej osoby w przedziale wiekowym 25-35 (spadek o 36%) i osoby po 36 roku życia (spadek o 10%).

- Branża gier komputerowych ma bardzo pozytywny wpływ na przemysł muzyczny. Okazuje się, że aż 22% osób kupujących muzykę (CD, muzyka cyfrowa, mobilna) i 35% klientów poniżej 35 roku życia zadeklarowało, że w ostatnich trzech miesiącach miało okazję pobawić się w gry takie jak Rock Band czy Guitar Hero#. Gracze przyznali również, że zabawa w podobne tytuły miała znaczący wpływ na ich decyzję o zakupie oryginalnych utworów.

*Badanie NPD dotyczy rynku Stanów Zjednoczonych. Autorzy przeprowadzili je na próbie 4400 klientów, którzy wybrani zostali z grup wiekowych 13+. Dane dotyczące powiązań przemysłu growego z muzycznym pochodzą z NPD Entertainment Trends in America oraz NPD MusicLab.

Pełen raport (w języku angielskim): The NPD Group: Decline in U.S. CD Sales Drives Down Overall Music Demand by 2 Percent in Third Quarter of 2008