Kupujesz w Sieci? Uważaj na fałszywe opinie "internautów"

Oceny przyznawane przez internautów-użytkowników końcowych sprzętu elektronicznego mają równie istotne znaczenie dla decyzji o zakupie, co wyniki testów przeprowadzanych przez branżowe magazyny. Okazuje się jednak, że i na tym polu dochodzi do manipulacji - agencje PR wynajmują wręcz internetowych "klakierów", by ci publikowali na forach internetowych opinie przychylne wybranym produktom, a przedstawiające w niekorzystnym świetle oferty konkurencyjne.

O procederze informuje portal gazeta.pl. Internauta, opłacany przez marketingowców danej firmy, podszywa się pod fikcyjne osoby - zwykle tworząc kilka lub kilkanaście kont, uprawniających do zamieszczania komentarzy na forach różnych serwisów internetowych. Korzystając ze spreparowanych sieciowych tożsamości może w ten sposób publikować dziesiątki - jeżeli nie setki - postów, w których często "dyskutuje" sam ze sobą o zaletach i przewagach jednego produktu nad innym.

Jak informuje gazeta.pl, za zamieszczenie jednego wpisu wynajęty internauta może otrzymać maksymalnie 20 gr. Wynajmująca go agencja PR może liczyć na znacznie większe wynagrodzenie od firmy-klienta, sięgające nawet kilkunastu tysięcy zł.

Niekiedy producenci biorą sprawy w swoje ręce i sami, bez pośrednictwa firm PR, płacą za przychylne recenzje. W styczniu br. do takiego działania przyznała się spółka Belkin, która płaciła ludziom za pozytywne opinie umieszczane na łamach serwisu Amazon. Wedle słów przedstawicieli Belkin, nie była to oficjalna polityka firmy, a samowolna działalność jednego z pracowników.

Paradoksalnie, opisywane zjawisko może szokować, ale nie powinno dziwić - siła Internetu jako medium jest dla agencji public relations nie do przecenienia, a sami internauci stają się liderami opinii. Firma analityczna Nielsen Online w grudniu 2008 r. opublikowała wyniki badania wskazujące, że aż 81 % osób kupujących prezenty gwiazdkowe w Internecie korzystało z opinii innych internautów, a 71 procent ankietowanych po zapoznaniu się z zamieszczonymi w Sieci komentarzami nabrało pewności, że nabywa właściwy produkt (zobacz raport w formacie PDF).