Krzysztof Szalwa, prezes Gadu Gadu: będą zmiany

Gadu Gadu będzie łączyć w sobie różne metody komunikacji tekstowej, głosowej i wideo - wskazuje w wywiadzie dla Internet Standard szef komunikatora Krzysztof Szalwa, który kieruje 10-osobowym zespołem pracującym nad rozwojem nowych wersji programu. Nasz rozmówca podkreśla również, że wciąż nie narzeka na zainteresowanie transakcją przejęcia GG, którą kilka miesięcy wcześniej planowały przeprowadzić m.in. Onet i Interia.

Anna Meller (13:00) Witam serdecznie. Zaczynamy?

Krzysztof Szalwa, prezes Gadu Gadu: będą zmiany
Krzysztof Szalwa (13:01) Dzień dobry. Witam w świecie GG.

Anna Meller (13:03) Zatem... proszę powiedzieć, jakie nowe usługi w najbliższym czasie zaoferuje Gadu-Gadu? Będziecie gonić Tlenofon?

Krzysztof Szalwa (13:06) Mamy nieco odmienną strategię rozwoju. Jeśli jednak chodzi o telefonię internetową od połowy stycznia świadczymy usługę Tele Gadu-Gadu (od 1 lutego w wersji oficjalnej), umożliwiającą korzystanie z usług VoIP za pośrednictwem komunikatora Gadu-Gadu.

Anna Meller (13:10) Czy coś nowego pojawi się w najbliższym czasie?

Krzysztof Szalwa (13:12) Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania nowych usług dla określonych segmentów użytkowników Gadu-Gadu.O szczegółach z oczywistych powodów nie chcemy teraz mówić, ale możemy zapewnić, że naszym celem jest zaoferowanie jak najszerszej możliwości komunikacji za pośrednictwem Gadu-Gadu łączących internet, telekomunikację mobilną oraz stacjonarną - będzie to pakiet nowych usług atrakcyjnych dla wszystkich użytkowników Gadu-Gadu. Powiem tylko, że każdej z grup (segmentów użytkowników) komunikatora zaoferowany zostanie pakiet dedykowanych usług.

Anna Meller (13:13) Ilu użytkowników ma usługa TeleGG?

Krzysztof Szalwa (13:14) Tele Gadu-Gadu generuje już ponad 40 tys. minut rozmów dziennie przy dużej dynamice wzrostu.

Anna Meller (13:14) Ilu użytkowników ma samo Gadu-Gadu? A jakie jest zainteresowanie ofertą TeleGG?

Krzysztof Szalwa (13:15) Gadu-Gadu ma już ponad 4,5 mln użytkowników miesięcznie. Analizując dzienny przyrost liczby użytkowników Tele Gadu-Gadu, widzimy rosnące zainteresowanie usługą, co z pewnością przełoży się na wprowadzenie dodatkowych usług w ramach Tele Gadu-Gadu.

Anna Meller (13:16) Jak zamierzacie Państwo umocnić swoją pozycję na rynku? Tlen wyraźnie wzmacnia ekspansję. Jaki będzie kolejny ruch Gadu Gadu?

Krzysztof Szalwa (13:18) Realizując przyjętą strategię rozwoju, (a jest ona skuteczna, biorąc pod uwagę pozycję rynkową Gadu-Gadu) - to jest odpowiedź na to, jak będziemy konkurować z usługami np. Tlenofonu.

Anna Meller (13:18) Proszę powiedzieć, skąd nagłe zmiany w zarządzie spółki (dotychczasowy prezes Łukasz Foltyn został członkiem rady nadzorczej, a jego stanowisko przejął nasz rozmówca - przyp. red.)?

Krzysztof Szalwa (13:19) Jest to decyzja udziałowców spółki, którzy widzą nowe zadania dla Łukasza Foltyna. Dotyczą one tworzenia nowych koncepcji rozwoju spółki, nie zaś angażowania czasu w bieżące zarządzanie komunikatorem. Obecnie tworzony jest multidyscyplinarny zespół zarządzający spółką, zaś Łukasz z poziomu rady nadzorczej z pewnością będzie wnosił nie mniej, niż dotychczas w rozwój firmy.

Anna Meller (13:21) Spotkałam się z opinią, że zmiany są wynikiem tego, że p. Łukasz Foltyn nie sprawdzał się w swej roli.

Krzysztof Szalwa (13:21) Trudno zgodzić się z taką opinią - Gadu-Gadu jest liderem rynku, również dzięki Łukaszowi.

Anna Meller (13:23) Mówiło się również, że zmiana jest wynikiem tego, że GG zaczyna tracić pozycje w stosunku do ekspansyjnego Tlenu.

Krzysztof Szalwa (13:24) To kolejny mit. Nie zauważyliśmy spadku liczby użytkowników Gadu-Gadu, wręcz przeciwnie - dostawiamy kolejne serwery i istotnie zwiększamy parametry łącz, by obsłużyć stale rosnący ruch. Dynamikę wzrostu użytkowników GG potwierdzają najnowsze badania polskiego internetu.

Anna Meller (13:25) W ostatnim czasie wzrosły ceny reklam w GG...

Krzysztof Szalwa (13:26) Tak. To też jest wynik istotnego wzrostu liczby użytkowników a przez to wzrostu zasięgu reklamy, na pewno bez wzrostu użytkowników nie bylibyśmy w stanie wprowadzać zmian cen. Zresztą są one wynikiem analiz przeprowadzonych przez naszego partnera w sprzedaży reklamy w komunikatorze - Ad.net, któremu trudno odmówić kompetencji w dziedzinie reklamy internetowej.

Anna Meller (13:26) Jak duże jest zainteresowanie reklamowaniem się w komunikatorze?

Krzysztof Szalwa (13:28) Olbrzymie. Między innymi za swój zasięg i specyfikę przekazu reklamowego, który jest stale eksponowany, komunikator GG uznany został za internetowe medium roku w konkursie Media Trendy 2005.

Anna Meller (13:28) Jaki odsetek przychodów GG pochodzi z reklam?

Krzysztof Szalwa (13:30) Przy stale rosnących przychodach z reklamy cieszy nas fakt, że udział reklamy w przychodach ogółem maleje dzięki wprowadzaniu nowych źródeł przychodów. Jeszcze 2 lata temu reklama stanowiła ponad 95 % przychodów, chcemy, by w tym roku wskaźnik ten wyniósł 50%.

Anna Meller (13:31) Z czego jeszcze spółka czerpie zyski?

Krzysztof Szalwa (13:32) Oprócz reklamy spółka oferuje w oparciu o własny numer dostępowy usługi dial-up. Kolejnym, rosnącym stale źródłem przychodów są usługi mobilnego Gadu-Gadu oferowanego we współpracy ze wszystkimi 3 polskimi operatorami GSM (z usługi Gadu-Gadu w komórce skorzystało już ponad 170 tysięcy osób). No i oczywiście od lutego br. usługi VoIP - ale to dopiero początek budowania usług telefonii internetowej.

Anna Meller (13:32) Czy GG jest zainteresowane zbudowaniem portalu?

Krzysztof Szalwa (13:34) Jeśli chodzi o budowanie społeczności, to tak. Jeśli chodzi o kontent, to raczej nie chcemy być elektroniczną gazetą. Mamy projekt nowych funkcjonalności strony WWW Gadu-Gadu, ale to będzie na razie tajemnicą.

Anna Meller (13:36) Jak zmieni się rynek komunikatorów w Polsce?

Krzysztof Szalwa (13:36) Trudno nam oceniać cały rynek. Na pewno wiemy, w jaką stronę chcemy, by rozwijało się Gadu-Gadu. A ma to być konwergencja metod komunikacji. To dla nas duże wyzwanie. Wierzymy, że Gadu-Gadu ma największy w Polsce potencjał, by łączyć różne metody komunikacji tekstowej, głosowej i wideo.

Anna Meller (13:42) Wideo?

Krzysztof Szalwa (13:44) Tak, to będzie pełna komunikacja tekst, głos + obraz w ramach komunikacji Gadu-Gadu.

Anna Meller (13:45) Nie jest jeszcze za wcześnie na przesyłanie obrazu?

Krzysztof Szalwa (13:47) To jest podobne pytanie jak z usługami VoIP, które również nie są jeszcze w 100% funkcjonalne z uwagi na łącza.

Anna Meller (13:47) Kiedy taka usługa z obrazem ma szansę ruszyć?

Krzysztof Szalwa (13:48) Usługa jest w fazie testów.

Anna Meller (13:48) Jak przebiega kwestia potencjalnej sprzedaży GG jednemu z portali? Wciąż są plany przeprowadzenia tej transakcji?

Krzysztof Szalwa (13:48) Nie wiem, jaki portal ma Pani na myśli - wiążą nas umowy o zachowaniu poufności.

Anna Meller (13:50)Wcześniej Interia, później Onet...

Krzysztof Szalwa (13:50) Z uwagi na specyfikę struktury udziałowców spółki (jednym z właścicieli jest fundusz inwestycyjny) kwestia sprzedaży spółki jest otwarta.

Anna Meller (13:50) Pytam ogólnie: czy wciąż któryś z portali zamierza kupić GG?

Krzysztof Szalwa (13:50) Obserwujemy rosnące zainteresowanie Gadu-Gadu ze strony inwestorów branżowych jak i finansowych.

Anna Meller (13:54) Jak Pan się czuje w roli prezesa?

Krzysztof Szalwa (13:55) Jestem członkiem zespołu tworzącego Gadu-Gadu od początku istnienia komunikatora, stąd nowa funkcja nie jest czymś zaskakująco nowym, generalnie od początku tworzenia Gadu-Gadu była to praca zespołowa i tak też jest obecnie.

Anna Meller (13:56) Ile osób pracuje w GG?

Krzysztof Szalwa (13:58) Zespół liczy 10 osób - ale jest obecnie poszerzany, część z tych osób to nasi zewnętrzni partnerzy.

Anna Meller: Interia przygotowuje swój własny komunikator. WP zamierza znacząco zmodyfikować WP kontakt, a Onet szykuje własny produkt. Czy GG nie obawia się rosnącej konkurencji?

Krzysztof Szalwa: Gadu-Gadu obchodzi w tym roku 5. urodziny. Od początku swojego istnienia miał do czynienia z konkurencją ze strony wielu zagranicznych i krajowych komunikatorów. Pomimo tej konkurencji udaje się nam utrzymywać pozycję lidera rynkowego - dlatego też konkurowanie nie jest dla nas niczym nowym. Będziemy konsekwentnie realizować swoją strategię rozwoju.

Anna Meller (14:00) Dziękuję bardzo za rozmowę.

Rozmowę przeprowadzono przez komunikator Gadu-Gadu. Wywiad został autoryzowany