Kryzys przyśpieszył współpracę w grupie TP - rozmowa z Grzegorzem Tomasiakiem, prezesem WP

Czy właśnie dzięki strategii "trzech ekranów", o której mówił Pan podczas konferencji "Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych" takie wyniki uda się osiągnąć?

Tak. Strategia "trzech ekranów" wg której przebiega obecnie rozwój Wirtualnej Polski jest odpowiedzią na potrzeby współczesnych odbiorców i użytkowników oraz - z drugiej strony - reklamodawców. Żyjący w ciągłym biegu i pośpiechu użytkownicy chcą mieć dostęp do informacji i rozrywki w każdym miejscu i czasie. Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom.

Pierwszy "ekran" to telewizyjne kanały: Orange Sport (kanał premium dostępny w platformach cyfrowych Cyfry + oraz Videostrady oferujący m. in. mecze Ekstraklasy, turnieje tenisowe, wyścigi szwedzkiej ligi żużlowej) oraz działający od początku kwietnia br. bezpłatny kanał Orange Sport Info.

Drugi "ekran" to oczywiście serwisy internetowe WP (ponad 100 serwisów tematycznych i kilkadziesiąt witryn działających poza domeną WP) oraz internetowa telewizja WP. Działająca od r. 2007, WP.tv dostępna w stałej ramówce w telewizji iTV oraz w wersji mobilnej, oferuje obecnie 4 piony programowe, 14 kanałów tematycznych oraz 18 programów autorskich.

Trzeci "ekran" zarezerwowany jest dla obszaru mobile. Szacujemy, że za pośrednictwem usług mobilnych grupy, docieramy do ponad 1/3 wszystkich użytkowników mobilnych w Polsce, tj. do ok. 2 mln. Orange Word, największy serwis internetu mobilnego w Polsce przyciąga 1,9 mln użytkowników, a stale przez nas rozwijana kompleksowa platforma mini.wp.pl ma obecnie ponad 216 tys. użytkowników.

Strategia "trzech ekranów" realizowana jest dzięki współpracy w ramach Grupy Telekomunikacji Polskiej, w której funkcjonujemy.

Podczas swego wystąpienia na konferencji Internet 2k9 użył Pan określenia "wymuszona synergia" wewnątrz Grupy. Jaką pozycję ma w niej WP?

Kryzys wymusił znaczne przyspieszenie działań, których celem jest optymalizacja pewnych obszarów w ramach Grupy. Przez "wymuszoną synergię" rozumiem właśnie akcelerację decyzji pod wpływem sytuacji gospodarczej. Aczkolwiek nie można zapominać, że bliższa współpraca pomiędzy TP a WP miała miejsce już wcześniej. W 2008 r. doszło do przejęcia przez WP platformy poczty internetowej Orange, podjęto również decyzję o skupieniu wszystkich kompetencji sprzedażowych w zakresie reklamy w WP, a także - w szerszym kontekście - zainicjowano kooperację z globalną marką Orange m. in. przez połączenie sieci reklamowych: WP oraz Orange Advertising Network.

Obecne spowolnienie gospodarcze wpłynęło na jeszcze silniejsze zacieśnienie współpracy w obrębie Grupy. Najlepszym przykładem kompleksowych i wspólnych działań jest powstanie sieci AdTotal.

Kryzys przyśpieszył współpracę w grupie TP - rozmowa z Grzegorzem Tomasiakiem, prezesem WP

Grzegorz Tomasiak na konferencji Internet 2k9. Złoto tylko dla zuchwałych

Czy z perspektywy tych kilku miesięcy można ocenić już działalność sieci AdTotal, moment jej startu nie był chyba zbyt korzystny?

Z siecią AdTotal wystartowaliśmy na początku tego roku, podobnie jak ze sprzedażą reklam w kanałach telewizyjnych grupy Orange Sport i Orange Sport Info. Trudno jeszcze oceniać, czy był to moment odpowiedni czy nie. Jak na razie osiągamy efekty, z których jesteśmy zadowoleni. Z pewnością wyniki mogłyby być lepsze, aczkolwiek uwzględniając wszystkie inne sposoby dotarcia przez WP z reklamą do odbiorcy, oceniamy ten okres jako dobry, a teraz - gdy przygotowujemy kolejny projekt - z pewnością będzie jeszcze lepiej.

Co to jest za projekt?

Pracujemy nad uruchomieniem reklamowego serwera mobilnego, który znacznie wzmocni moc sprzedażową WP. Będzie to rozwiązanie umożliwiające poszerzenie naszej oferty w urządzeniach mobilnych. Dzięki niemu zaoferujemy naszym reklamodawcom zupełnie nowe możliwości, znane dotychczas tylko z internetu np. dokładny capping, targetowanie reklam do użytkowników określonych modeli i marek telefonów komórkowych, rozbudowany system raportowania i optymalizacji kampanii. Takie systemy zostały już zaimplementowane w krajach, gdzie Orange rozwija ofertę mobilną np. w Wielkiej Brytanii.