Kryzys nie wpłynie na rynek reklamy internetowej

ZenithOptimedia dokonał rewizji dotychczasowych prognoz dotyczących globalnego rynku reklamy. Według najnowszych analiz, rynek reklamowy będzie wciąż rósł, ale wolniej. Jedynymi mediami, które pomimo kryzysu zwiększą swój udział w budżetach reklamodawców będą internet i outdoor.

Wzrost wydatków reklamowych na świecie w 2008 r. wyniesie według ZenithOptimedia 4,3 proc., a nie jak wcześniej przewidywali specjaliści 6,6 proc. Kłopoty banków będą miały stosunkowo niewielki bezpośredni wpływ na spadek wydatków reklamowych, ponieważ sektor ten stanowi jedynie ok. 4 proc. w ogólnoświatowym rynku reklamy. Znacznie poważniejsze będą efekty pogarszających się nastrojów konsumenckich oraz cięcia kosztów marketingowych przez reklamodawców, którzy w ten sposób będą szukali oszczędności.

Według specjalistów ZenithOptimedia jedynymi mediami, które pomimo kryzysu zwiększą swój udział w budżetach reklamodawców będą internet i outdoor. Główną przewagą internetu jest coraz lepsza mierzalność efektów działań prowadzonych w tym kanale komunikacji. Od 2007 r. do 2010 r. wydatki reklamowe w internecie będą rosły średnio o 23 proc. rocznie, w efekcie czego w medium tym będzie lokowane 13,8 proc. budżetów reklamowych w 2010 r. (wcześniejsza prognoza mówiła o 13,6 proc.) w stosunku do 8,6 proc. udziału w globalnym rynku reklamy w 2007 r. Szansą dla reklamy zewnętrznej, której udział w 2010 r. wyniesie 6,8 proc. (wcześniejsza prognoza mówiła o 6,7 proc.) będzie cyfryzacja nośników reklamowych.

Dzienniki, magazyny oraz telewizja będą traciły swoje udziały na korzyść internetu. Najbardziej ucierpi prasa codzienna. Wydatki na to medium będą malały. W 2009 r. będą niższe niż w 2006 r. W 2010 r. udział dzienników w budżetach reklamowych wyniesie 23,3 proc. podczas gdy w 2006 r. wynosił 28,4 proc.

Wydatki na sieć w Polsce

Jeszcze we wrześniu ZenithOptimedia podało, iż już w tym roku wartość reklamy internetowej w Polsce osiągnie sumę 1,13 mld zł, czyli o 36,3% więcej niż w 2007. Podano również, że do 2010 roku segment ten będzie rósł w tempie powyżej 30% rocznie, by za trzy lata osiągnąć wartość 1,49 mld zł.

Najnowsze, zweryfikowane estymacje ZenithOptimedia pokazują, że dynamika wzrostu reklamy internetowej w 2009 r. wyniesie 35,2 proc. (spadek o 1,4 proc. w stosunku do poprzednich prognoz). - "Korekty są drobne, ponieważ już wcześniej założyliśmy, że 2009' będzie gorszy niż 2008', teraz w październiku korekta uwzględnia efekt nieco bardziej pesymistycznego scenariusza dotyczącego wpływu światowego kryzysu na Polskę (eksperci ds.. ekonomii mówią o polskiej odporności, my założyliśmy jednak utratę części budżetów (odpływ na ratunek oddziałów zagr. koncernów)." - podają eksperci z polskiego oddziału ZenithOptimedia.

Aktualizacja: 09 października 2008 13:53

Artykuł uzupełniono o dane z Polski oraz z USA.