Kreacja traci na znaczeniu? - wyniki IAB CreativeEx

Mimo kryzysu obroty agencji kreatywnych wzrosły o 6,3 proc. w 2009 roku - wynika z badania IAB CreativeEx. Agencje interaktywne coraz więcej zarabiają na hostingu i coraz mniej na kreacji? Coś nie tak.

IAB Polska już po raz drugi przeprowadziło badania IAB CreativeEx, podsumowujące wydatki na kreacje (produkcję) w internecie za poprzedni rok. Realizatorem badania, na zlecenie IAB Polska, jest polski oddział PricewaterhouseCoopes (PwC).

W badaniu wzięło udział 14 podmiotów: agencji interaktywnych lub działów interaktywnych agencji reklamowych.

Z badania IAB CreativeEX 2009 wynika m.in. że suma przychodów netto agencji interaktywnych bez mediów wzrosła o 6,3% w stosunku do 2008, co dało łącznie 74,2 mln zł. Z uwzględnieniem mediów, czyli planowania zakupu i obsługi mediów za pośrednictwem agencji interaktywnych, suma wynosiła 91,4 mln zł (wzrost o 6,9 proc.).

Kreacja traci na znaczeniu? - wyniki IAB CreativeEx

Udział rodzajów działalności w sumie przychodów

wg badania IAB Creative Ex 2009 o 10 proc. spadł udział kreacji w przychodach agencji kreatywnych. Udział tej działalności stanowi obecnie 38 proc., co ten spadkowy trend oznacza dla branży agencji interaktywnych? - "Granica między kreacją a strategią jest płynna, dlatego niespecjalnie przykładałbym wagę do wahań budżetów wydawanych na te usługi. Z naszej perspektywy bardzo szybko rośnie zapotrzebowanie klientów na obydwie usługi, także nie można mówić o trendzie spadkowym w kreacji" - mówi dla IS Łukasz Lewandowski, dyrektor współzarządzającego K2 Internet.

Z badania wynika, że zwiększyła się liczba realizowanych projektów na rynek polski, mniej zleceń natomiast agencje wykonywały na rynki zagraniczne.

W przypadku przeciętnego czasu realizowania projektów też widać zmiany. Wzrosła ilość długoterminowych projektów, trwających 3 - 6 miesiecy. O połowę zmniejszyła się liczba projektów realizowanych w ciągu miesiąca.

Kreacja traci na znaczeniu? - wyniki IAB CreativeEx

Obroty netto.

Widać wyraźny wzrost udziału motoryzacji, transportu, napojów alkoholowych i telekomunikacji w całkowitych obrotach w 2009. Spadek natomiast zanotowały sektory: finanse, handel, higiena, farmacja, komputery, media i książki, dvd, żywność, turystyka.

Wg. 29% ankietowanych agencji branża interaktywna spodziewa się 21 - 40% wzrostu obrotów w 2010 roku, wg 21% ankietowanych wzrost będzie wynosił 5-10% a wg 14% ankietowanych poziom wzrostu obrotów może przekroczyć 61%.

Pełny raport IAB CreativeEx 2009