Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Krajobraz Runetu wg Bluerank

Statystyki obrazujące popularność sieci w Rosji, charakterystyka interanuty, potencjał reklamowy Runetu, a także prognozy jego rozwoju - to podstawowe zagadnienia będące przedmiotem raportu na temat internetu w Rosji opracowanego przez firmę Bluerank pt. "Rumetryka".

Agencja specjalizująca się w marketingu w wyszukiwarkach Bluerank opracowała raport zestawiający statystyki i badania (m. in. FOM, GKS.ru, Rambler100, Reklaming.ru i RUmetrika) obrazujące kształt i potencjał rosyjskiego internetu tj. Runetu. Dostarcza on ciekawych informacji ułatwiających wyobrażenie sobie specyfiki sieci za naszą wschodnią granicą.

Z Runetu korzysta obecnie mniej więcej tylu użytkowników, ilu mieszkańców ma Polska. Z wynikiem 38 mln internautów pod koniec 2008 r. Rosja znajdowała się na trzeciej pozycji, ustępując jedynie Niemcom (49 mln) oraz Brazylii (39 mln) - wg danych Nielsen. Dobowo - wg danych RUmetriki - z Runetu korzysta 19,5 mln osób (z Federacji Rosyjskiej oraz spoza jej granic). Prognozy mówią, że w 2012 r. liczba użytkowników Runetu sięgnie poziomu 57 mln użytkowników - czytamy w raporcie Bluerank.

Najpopularniejszą wyszukiwarką Runetu pozostaje Yandex, choć jego główny konkurent - Google w kwietniu br. odniósł nad nim zwycięstwo (Yandex odnotował bowiem 24,4 mln użytkowników, a Google w tym samym okresie miał ich 25,8 mln). Okazuje się jednak, że z Yandexu korzystają częściej pracownicy biurowi (32,7% - Yandex i 23,8% - Google) i są to przede wszystkim internauci z terytorium Federacji Rosyjskiej. Google preferowany jest bowiem przede wszystkim poza granicami Rosji. Wśród najpopularniejszych haseł tematycznych wpisywanych w okno wyszukiwarek przez użytkowników Runetu znajdują się: turystyka, samochody importowane, rosyjskie banki oraz telefony komórkowe.

Najbardziej atrakcyjną grupą odbiorców reklamy on-line w Runecie są mieszkańcy Moskwy, których jest 2,7 mln osób. "Runautów" dzieli się ponadto najczęściej na dwie grupy:

(1) uczniowie i studenci (14-23 lata), którzy prowadzą dość jednorodny tryb życia, interesują się wszelkimi nowinkami, muzyką, różnego typu rozrywką i informacją naukową. Ta grupa stanowi około 35% audytorium Runetu.

(2) pracownicy biurowi i przedsiębiorcy, tzw klasa wyższa (ludzie w wieku 24-44 lata) posiadający dochody na średnim i wyższym poziomie. Grupa ta obejmuje 43% użytkowników rosyjskiej sieci i jest ona najlepiej poznana i najczęściej wykorzystywana w obszarze reklamy online.

Jeśli chodzi o reklamę kontekstową w Runecie to najdroższe są kliki w sferze usług finansowych (0,58 USD), najtaniej zaś można reklamować się w kategoriach: wypoczynek (0,08 USD) i rozrywka (0,09 USD). Znacząco wzrastały w 2008 r. stawki w kategoriach: znajomości (68%), samochody (40%) oraz AGD i RTV (45%).

Wyszukiwarki Runetu zarabiają rocznie 300 mln USD. Wg danych portalu Reklaming.ru, wydatki na reklamę w rosyjskim internecie w pierwszej połowie 2008 wzrosły o 73%. Wydatki na reklamę kontekstową wzrosły o 83% i osiągnęły pułap 161 mln USD. Do najważniejszych graczy na rynku reklamy kontekstowej w Runecie należą Yandex i Begun (przypada na nie 90% rynku).

Wśród przeglądarek internetowych używanych przez "runautów"’, największą popularnością cieszy się Microsoft IE 7 (25,43%) oraz FireFox 3 (20,53%), który po raz pierwszy w historii badania "Trendy Runeta" pokonał Microsoft IE 6 (20,34%).

Cały raport "Rumetryka" dostępny jest tutaj.

Czytaj także:

Ja Yandex