Konkrety a nie wodotryski

Nad "wodotryski" użytkownicy witryn przedkładają konkrety – chcą szybko dotrzeć do potrzebnych im treści, odpowiednio ułożonych menu i dobrej wyszukiwarki.

Na jakich elementach i narzędziach serwisu internetowego zależy szczególnie użytkownikom? Forrester Research przedstawił wyniki badania Consumer Technographics. Forrester Research zapytał ich, jak ważne w skali od 1 (najmniej ważne) do 5 (najbardziej ważne), są poszczególne elementy. Oto wyniki:

"Bezpośrednia i jak najkrótsza ścieżka do treści, których poszukują" - ta kwestia została oceniona najwyżej, na średnią 4,2. Według analityków Forrestera, projektanci witryn powinni "spłaszczyć" hierarchiczność strony, wyeksponować menu podkategorii, poprawić wyszukiwanie na stronie. Najlepsze witryny umożliwiają dotarcie do pożądanej treści poprzez dwa-trzy "kliki".

"Odpowiednie oznaczenie menu" - średnia ocena 4,1. Użytkownicy nie chcą być zabawiani przez kampanie marketingowe ukryte jako kategorie w menu. Według innego badania Forrestera, 57% witryn B2C nie eksponuje przejrzyście lub nie opisuje odpowiednio kategorii i podkategorii w menu. 47% kategorii wyboru z menu nie odpowiada w istocie temu, czego należałoby oczekiwać.

"Dobre wyszukiwanie" - ocena 4,1. Większość stron nie zapewnia mechanizmu wyszukiwawczego dającego dobre wyniki. Forrester zbadał też niedawno wyszukiwarki wewnętrzne witryn B2C; 60% z badanych stron nie dostarczało pełnych i dokładnych wyników. Zdaniem analityków Forrestera, zamiast wyodrębnionego mechanizmu wyszukiwawczego, projektanci witryny powinni stworzyć interfejs pozwalający użytkownikowi naprzemiennie przeglądać i wyszukiwać zawartość witryny.

Dalsze miejsca w rankingu ustalonym na podstawie tych ocen zajęły kolejno "łatwa rejestracja" - ocena 3,8, "nieprzeładowana strona główna" - ocena 3,8, "wyjątkowe usługi i treści" - 3,2, Niezbyt duże znaczenie ma dla użytkowników witryn jak się okazuje personalizacja: "personalizacja treści" – - dostała średnią ocenę 3, "personalizacja interfejsu" – ocena 2,8.