Konferencja 'SEM2008. Marketing w wyszukiwarkach' - relacja

Reklamowe rekordy

743 mln zł - tyle, wg badań IAB prezentowanych na konferencji SEM2008 przez Jarosława Sobolewskiego dyrektora generalnego IAB Polska, wynosi wartość polskiego rynku reklamy on-line.

Zapewnienie widoczności strony w wynikach wyszukiwania to działania kompleksowe, na które składa się wykorzystanie różnych narzędzi i procesów. Począwszy od linków sponsorowanych w wyszukiwarkach, poprzez kampanie PPC w sieciach kontekstowych na optymalizacji witryny zapewniającej wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania kończąc. Występujący na konferencji eksperci dokonali przeglądu wad i zalet tych różnorodnych rozwiązań.

Dlaczego warto zainwestować w reklamę za pomocą linków sponsorowanych przekonywał Adam Oskaldowicz z Performance Media. Celem działań SEM wykorzystujących PPC jest: budowanie zasięgu (np. w branży classifieds, yellow pages), budowanie sprzedaży (np. w odniesieniu do sklepów on-line) oraz budowanie świadomości marki (niezwykle ważnej np. w branży FCMG). PPC to idealne narzędzie do generowania ruchu na stronie w szybkim czasie i zdecydowanie skuteczniejsze od tradycyjnych mediów w docieraniu do zainteresowanych klientów. Efektywne budowanie świadomości marki, elastyczność prowadzonych kampanii przy równoczesnej dobrej kontroli budżetu to zalety, które dodatkowo przemawiają za wykorzystaniem PPC w strategii marketingowej. Na nic się jednak to zda, jeśli reklamodawca zapomni o podstawie tj. o user experience, o który dbać należy za pomocą profesjonalnie zbudowanej strony docelowej (charakteryzującej się m.in. świeżą zawartością, oryginalnością, intuicyjnością oraz prostą nawigacją), do której kierować mają owe linki oraz zapewniając profesjonalną obsługę klienta offline.

Konferencja 'SEM2008. Marketing w wyszukiwarkach' - relacja

W kuluarach atmosfera targowa – stoiska firm tworzących grupę roboczą IAB Polska ds. marketingu w wyszukiwarkach.

Praca, która wymaga ciągłego zaangażowania

Jak od kuchni wygląda niełatwa optymalizacja działań marketingowych PPC opowiadał Andrzej Cudny z Cube Group, który przybliżył skomplikowane zasady tworzenia tekstów reklamowych, fraz kluczowych oraz sposoby optymalizacji boksu reklamowego. Tekst reklamowy powinien odpowiadać na pytanie, jakie zadał internauta, "sprzedawać" unikatowe cechy oferty, zachęcać do wykonania akcji oraz przekierowywać bezpośrednio do reklamowanego produktu. Przy konstruowaniu fraz kluczowych przede wszystkim należy pamiętać o ich odmianie, synonimach, literówkach oraz frazach rozbudowanych. O pozycji boksu reklamowego nie decyduje już niestety jak kiedyś prosta zależność CTR x CPC. Dziś wysoka pozycja reklamy to wysoki wynik jakości (CTR, dane historyczne "rynkowe", dane historyczne konta oraz grupy reklam, jakość strony docelowej i in ) x CPC (co jest cechą unikalną dla Google Adwords). Optymalizacja to stały monitoring i praca, która wymaga ciągłego zaangażowania i czasu, a marketing w wyszukiwarkach to najtrudniejszy rodzaj marketingu internetowego - podkreślał A. Cudny.

146 mln zł - tyle wg badań IAB prezentowanych na konferencji SEM2008 przez Jarosława Sobolewskiego, dyrektora generalnego IAB Polska, wyniosły wydatki na reklamę w wyszukiwarkach w Polsce.

Reklamie "w dobrym kontekście" tj. reklamie dokładnie dopasowanej do określonej grupy odbiorców emitowanej w sieci kontekstowej, poświęcone były wystąpienia kilku prelegentów. Artur Banach z zaprezentował najnowsze narzędzie reklamy kontekstowej emitowanej w wynikach wyszukiwania i na serwerach partnerskich - Adkontekst zarządzane przez Netsprint oraz Wp.pl. Dzięki technologii wykorzystywanej przez Adkontekst reklamy są bezpośrednio powiązane z zapytaniem użytkownika lub treścią serwisów, na których są prezentowane i - wg zapewnień prelegenta - docierać mogą nawet do 10 mln użytkowników miesięcznie.

Tomasz Musiał na przykładzie pierwszej biznesowej sieci kontekstowej BussinessClick przekonywał, iż ta forma reklamy może być skuteczną alternatywą dla irytujących i intruzyjnych przekazów oraz remedium na zjawisko banner blindness. Businessclick to biznesowa sieć reklamy kontekstowej w Polsce zrzeszająca serwisy o tematyce biznesowej, ekonomicznej i gospodarczej oferująca różne formy przekazu marketingowego (tekst, tekst i grafika, grafika oraz formy niestandardowe). Twórcy narzędzia SmartContext z firm ARBOInteractive (Grzegorz Sułkowski) i Interia.pl podkreślali unikalność swego rozwiązania przejawiającą się m. in. w możliwości emisji reklamy intekstowej (tj. w tekście, oznaczanej zazwyczaj przez podwójne podkreślenie słowa bądź frazy), a Mateusz Ostachowski z Kompan.pl, przedstawił wady i zalety różnych sposobów wykorzystania kontekstowej formy pozyskiwania klientów (w postaci tekstu, grafiki i video) powołując się na dane, iż zasięg tej reklamy w Polsce to prawie 12 milionów internautów.