Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Kompakt traci na popularności - ale nie w Polsce?

Jak informują przedstawiciele brytyjskiego oddziału muzycznego sklepu online Napster, coraz większa liczba użytkowników rezygnuje z kupowania płyt CD z muzyką na rzecz pobierania utworów z sieci. Wnioski te Napster opiera o dane zgromadzone wśród własnych użytkowników.

Spośród ok. 750 tys. zarejestrowanych użytkowników Napstera w Wielkiej Brytanii, ok. 150 tys. twierdzi, że przestało nabywać muzykę zapisaną na fizycznych nośnikach danych. Zdaniem firmy, jest tylko kwestią czasu, kiedy płyta kompaktowa straci palmę pierwszeństwa w kategorii nośnika najczęściej wykorzystywanego do sprzedaży muzyki. A jak sytuacja wygląda w Polsce?

Jak ocenia Tomasz Szladowski ze sklepu iplay.pl, w Polsce istnieje już pewna grupa osób, które stać na kupno muzyki w sklepie online. Co więcej, ciągle odnotowywany jest wzrost liczby osób należących do tego grona. Niestety, w naszym kraju jeszcze przez jakiś czas nie będzie można mówić nawet o sytuacji, w której sprzedaż muzyki online aspirowałaby do miana najpopularniejszego sposobu dystrybucji nagrań muzycznych.

Główne powody tej sytuacji to:

- wciąż relatywnie niewielki odsetek użytkowników łączących się z Internetem za pomocą łączy szerokopasmowych. Gros internautów nadal korzysta z modemów, a nie jest to zbyt wygodne, jeśli chce się korzystać z muzycznych sklepów online i pobierać z nich dziesiątki megabajtów plików

- usługi proponowane przez sklepy online to ciągle nowość na naszym rynku, dlatego potrzeba czasu, aby przekonać do nich większe grono użytkowników.

Szladowski ocenia, że do 2007/08 r. odsetek osób kupujących muzykę w sklepach internetowych powinien wzrosnąć do 25/30 %.

Czy w najbliższej przyszłości jest w Polsce możliwa sytuacja, że kupowanie muzyki online w naszym kraju osiągnie większą popularność niż kupowanie kompaktów? Przedstawiciel sklepu iplay.pl uważa tę sytuację za bardzo prawdopodobną, ale mając raczej na uwadze tzw. single, czyli płyty CD z maksymalnie 3 utworami. Pamiętajmy, że ponad 90 % muzyki sprzedawanej przez Sieć stanowią pojedyncze utwory, a nie całe płyty, a ponadto rynek singli w Polsce właściwie nie istnieje. Fani muzyki zdecydowanie bardziej preferują kupno nośników CD zawierających pełne albumy.

Więcej informacji: BBC.