Kolejna krucjata RIAA?

Amerykańskie stowarzyszenie RIAA zamierza ostatecznie zlikwidować proceder kopiowanie nielegalnej muzyki i filmów. Sposobem na walkę z piratami ma być kampania uświadamiająca oraz współpraca z firmami.

RIAA (Recording Industry Association of America) już niejednokrotnie próbowało uniemożliwić internatom nielegalne kopiowanie i udostępnianie muzyki. Podstawową metodą były proces sądowe wytaczane serwisom bezpośredniej wymiany plików; sposób ten się niestety nie sprawdził - na miejscu jednego zlikwidowane serwisu P2P pojawiały się 3 inne (vide Napster).

Nieskutecznie…

Kolejnym pomysłem było wprowadzenie do sieci P2P "podróbek" piosenek, które miały skutecznie obrzydzić życie piratom. To też nie zadziałało - szybko pojawiły się "filtry", które radziły sobie z takimi plikami. Trzecim, ponoć najbardziej skutecznym rozwiązaniem miały być indywidualne pozwy sądowe przeciw użytkownikom, którzy kopiują lub udostępniają szczególnie dużo plików. Sprawę nagłośniono pół roku temu - jak dotąd żaden proces się nie odbył.

...ale tylko do czasu

Wydaje się jednak, że tym razem RIAA znalazło naprawdę skuteczny sposób na walkę z większością piratów. Z danych przedstawionych przez stowarzyszenie wynika, że zdecydowana większość najaktywniejszych piratów kopiuje pliki w pracy, korzystając z firmowego sprzętu. Dlatego też przedstawiciele RIAA rozpoczęli uświadamianie szefów firm, czym może skończyć się przymykanie oka na niezgodne z prawem poczynania pracowników. Kilka miesięcy temu odbył się nawet proces pokazowy - niewielka amerykańska firma, której pracownicy kopiowali nielegalne pliki, zmuszona została do wypłacenia RIAA miliona USD odszkodowania.

Przedstawiciele kilku amerykańskich koncernów (w tym m.in. Della) już poinformowali o wdrożeni specjalnych "filtrów", które uniemożliwiają pracownikom korzystanie z serwisów P2P. Analitycy spodziewają się, że w ich ślady rychło pójdą kolejne przedsiębiorstwa - w końcu koszt takiego oprogramowania jest niczym w porównaniu z groźbą zapłacenie grzywny w wysokości np. 1 000 000 USD. Apel o zastosowania takiego rozwiązania RIAA rozesłało do 1000 największych amerykańskich firm.