Kobieta w sieci

Stanowią niemal połowę użytkowników polskiego internetu, preferują serwisy społecznościowe, witryny poświęcone stylowi życia, turystyce i edukacji, a coraz częściej także strony o tematyce informacyjnej oraz biznesowej. Jakie jeszcze są internautki? - oto krótka charakterystyka na podstawie wybranych badań i raportów.

Kobieta w sieci
Z danych MB SMG/KRC Net Track wynika, że kobiety stanowią obecnie blisko połowę użytkowników polskiej sieci (49%). Proporcja ta utrzymuje się już stabilnie od dobrych kilku lat, aczkolwiek w 2004 r. kobiety stanowiły 45% internautów. Są to głównie osoby młode - w wieku 15-34 lata oraz aktywne, korzystające z sieci codziennie lub prawie codziennie.

Powstające sieci reklamowe, które zrzeszają witryny adresowane tylko do kobiet (GlossyMedia od Agory docierająca do 8 mln osób, 4clover od IDMnet oraz zapowiadana przez Grupę o2 sieć reklamowa AdKobieta) potwierdzają potencjał tej "kobiecej" strony internetu.

Badanie "The Social Media Gender Gap" (2008) dowodzi, że w przeciwieństwie do mężczyzn, których internetowa aktywność przebiega głównie pod znakiem "transakcji", zakupów i prowadzenia biznesu - kobiety korzystają z sieci przede wszystkim dla budowania relacji oraz utrzymywania kontaktów z innymi osobami. Wyraźnie większe zainteresowanie poświęcają serwisom społecznościowym oraz miejscom, gdzie mogą dzielić się swoimi doświadczeniami (nie tylko macierzyńskimi).

Potwierdza to inna analiza przeprowadzona w październiku 2009 r. przez serwis "Information is Beatifull" na podstawie danych uzyskach z Google Ad Plannera, z której wynika, że większość serwisów społecznościowych w Stanach Zjednoczonych zdominowana jest przez płeć piękną. Do "matriarchalnych" serwisów zaliczono wówczas m. in. Flikr.com (54% kobiet), Twitter i Facebook (57% kobiet), Classmates.com i Myspace.com (po 64% kobiet), a także Bebo.com (68% kobiet). Dla kontrastu zdecydowanie męskim serwisem pozostaje Digg.com z którego korzysta 64% internautów.

Od hydroizolacji po wycieczkę na Kretę

Jakie serwisy odwiedzają polskie internautki? Jak wynika z najnowszej, grudniowej fali badania Megapanel PBI/Gemius kobiety stanowią nieznaczną większość w kilku kategoriach tematycznych. I co ciekawe - największy odsetek kobiet (54%) występuje w dosyć "męskiej" branży - "Budownictwo i nieruchomości". Tłumaczyć to można stosunkowo niską popularnością tego sektora wśród wszystkich internautów oraz faktem, że 400 tys. użytkowników więcej przekłada się w tym przypadku na aż 8 pkt. procentowych różnicy. Nie bez znaczenia jest również fakt, że to najczęściej kobiety wyszukują w sieci inspiracji i pomysłów związanych z np. wyposażeniem domu czy mieszkania, a ich partner wkracza do gry już w finalnym etapie procesu zakupowego.

Kobieta w sieci

Płeć piękna zaznacza swoją obecność również w witrynach zakwalifikowanych przez Radę Badania Megapanel PBI/Gemius do kategorii "Społeczności", "Styl życia" i "Turystyka" - jest ich 52%. Punkt procentowy mniej, acz decydujący również o liczebnej przewadze nad mężczyznami zanotować można również w dziale "Informacja i publicystyka".

Najmniejszy odsetek kobiet widoczny jest w sektorze erotycznym, co nie zmienia faktu, że w grudniu 2010 r. z witryn typu redtube.com. livejasmin.com czy zbiornik.com skorzystało niebagatela ponad 2,6 mln kobiet. Motoryzacja również nie jest priorytetowym tematem interesującym internautki - w grudniu 20009 kobiety stanowiły 42% wszystkich odwiedzających tego typu serwisy.

Które konkretnie serwisy są najczęściej odwiedzane przez kobiety? Nie ma istotnych różnic jeśli chodzi o ranking najpopularniejszych serwisów i liczbę generowanych odsłon przez płeć piękną. Prym wiedzie Google odwiedzany przez 8 mln kobiet, następnie Grupa Onet (6,4 mln użytkowniczek) oraz nasza-klasa.pl. Nieco niżej niż w tradycyjnym Top20 plasuje się Allegro oraz YouTube.

Kobieta w sieci

[kolorem czerwonym zaznaczono witryny objęte audytem site-centric]