Kobieta w sieci

Kobieca twarz społeczności

Jak wynika z badania "Social Media Study" przeprowadzonego przez SheSpeaks w październiku 2009, w ciągu minionego roku średnio o 48% wzrosło wykorzystywanie serwisów społecznościowych przez kobiety w Stanach Zjednoczonych, a w przypadku kobiet powyżej 50 roku życia aż o 126%. Okazuje się, że obecnie 96% amerykańskich internautek poniżej 30 roku życia deklaruje korzystanie z serwisów social networkingowych.

Zdecydowanie największą popularnością cieszy się Facebook (95% wskazań), a także MySpace (42%, spadek w porównaniu do 2008 r. o 19 pkt. proc) i Twitter (38%). Facebook jest również liderem jeśli chodzi o skalę aktywności badanych internautek. Ponad 72% respondentek SheSpeaks loguje się do swoich serwisów każdego dnia, dla porównania w 2008 r. codziennie robiło to 53% badanych. Co czwarta kobieta (24%) ma maksymalnie 200 znajomych, a co piąta pochwalić się może liczbą sięgającą 500 osób. Jeśli chodzi o Twittera, to największy odsetek badanych kobiet (37%) śledzi wpisy nie więcej niż 10 znajomych.

Badanie SheSpeaks ukazało różnice w obszarach aktywności oraz celach jakie przyświecają kobietom korzystającym z Facebooka i Twittera. Twarzoksiążka służy głównie do "bycia na bieżąco" z tym, co dzieje się u znajomych, do rozrywki i uzyskiwania odpowiedzi na własne wpisy. Jeśli chodzi o Twittera to celem internautek jest przede wszystkim zdobywanie wiadomości i poznawanie nowych rzeczy, promowanie własnej osoby oraz śledzenie celebrytów. Badanie Nielsen z grudnia 2009 r. dowodzi ponadto, że kobiety częściej używają serwisów społecznościowych za pośrednictwem urządzeń mobilnych (55% kobiet vs 45 mężczyzn).

Z raportu "PopCap Social Gaming Research" (2010) dowiedzieć się zaś można, że kobiety stanowią również przewagę wśród użytkowników gier umieszczanych w serwisach społecznościowych (55% social gamers to płeć piękna, w Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi 58%). Okazuje się, że wiele osób loguje się do tych serwisów tylko w celu grania.

Jak przedstawia się aktywność społecznościowa polskich internautek? Znaczący odsetek kobiet wśród użytkowników serwisów społecznościowych adresowanych do wszystkich internautów zauważyć można w Gronie (58%), a także Facebooku (54%), nieco mniej płci pięknej korzysta z Naszej Klasy i Fotki (po 53%) oraz z Demotywatorów (51%). W Youtube.com przewagę nadal mają mężczyźni, aczkolwiek różnica wynosi zaledwie 2 pkt procentowe.

Normaleski i siatkarki na zakupach

Mimo, iż w powszechnie obiegowej opinii zakupy stanowią przede wszystkim domenę kobiet, to wśród użytkowników odwiedzających witryny zgrupowane z kategorii "e-commerce" płeć piękna reprezentuje 50% wszystkich internautów.

Jakimi klientkami są internautki? Z opublikowanego przez Gemius we wrześniu 2009 r. raportu pt. "Kobieta w sieci" wynika, że ich zachowania konsumenckie są dosyć zróżnicowane. Autorzy raportu dokonali segmentacji internautek i wyróżnili pięć typów "osobowości zakupowych":

- Normaleski (32% populacji)

- Szafiarki (13%)

- Siatkarki (25%)

- Kulturystki (10%)

- Tenisistki (20%).

Kobieta w sieci

Kobieta w sieci, GemiusReport, wrzesień 2009

Normaleski to kobiety dojrzałe (35 lat) mieszkające w miastach, mające średnio 35 lat, wyższe wykształcenie oraz wysokie dochody. Ten typ konsumentek nie przykłada większej wagi do zakupów, ma dużo pieniędzy, ale gospodaruje nimi rozważnie i kupuje ostrożnie, unika nowości, a ponad cenę przekłada jakość produktu. Normaleskami jest 32% kobiet.

Szafiarki (32 lata) mają wyższe wykształcenie lub są w trakcie studiów, to singielki lub pozostające w wolnych związkach osoby o wyższych dochodach. Szafiarki uwielbiają zakupy. Nie są oszczędne i lubią sprawiać sobie "małe przyjemności", liczy się dla nich przede wszystkim marka i jakość produktu, mniej cena, lubią wypróbowywać nowości i kupować rzeczy bez praktycznego zastosowania. Kobiety szafiarki stanowią 13% populacji.

Siatkarki to kobiety dojrzalsze (36 lat) o niższym wykształceniu, średnich dochodach, mieszkające wraz z rodziną i dziećmi na wsi. Nie cechują się zbytnią aktywnością zakupową, rzadko kupują w internecie, są oszczędne i analizują każdy najmniejszy zakup, rzadko sobie dogadzają i kupują tylko niezbędne produkty (zazwyczaj sprawdzone i tanie polskie produkty). Co czwarta kobieta wykazuje cechy szafiarki.

Kulturystki zaś to internautki młode (średnio 22 lata), mieszkające w miastach, studiujące oraz często korzystające z sieci. Nie lubią robić zakupów, mają swoje pieniądze, które przeznaczają zwykle na najtańsze produkty, reklama nie zachęca ich do zakupu produktu, gdyż nie lubią nowości, codzienne zakupy robią w sklepach osiedlowych lub na bazarze. Wg analityków Gemius 10% populacji to kulturystki.

Tenisistki są najmłodsze (19 lat), uczą się i nie pracują, utrzymują je niezbyt zamożni rodzice, nie mają też stałych partnerów. Ten typ konsumentek lubi robić zakupy, z racji ograniczonych środków finansowych, kupuje produkty najtańsze, często w promocji, nie ma sprawdzonych produktów, rzadko zwraca uwagę na kraj wyprodukowania produktu. Tenisistką jest co piąta kobieta.

Biorąc pod uwagę tę segmentację przeprowadzoną przez badaczy Gemiusa, to wyraźnie widać, że zakupy w internecie są zajęciem preferowanym i uprawianym przez normaleski i szafiarki. Jak przedstawia się ta wirtualna aktywność zakupowa?

Z opracowanego przez Ceneo raportu "Zakupy na obcasach" (marzec 2010) wynika, że największą grupę kobiet kupujących w sieci stanowią internautki pomiędzy 21 a 40 rokiem życia, mężatki, pochodzące z większych miejscowości - powyżej 200 tys. mieszkańców. Ciekawym zjawiskiem zauważonym przez autorów raportu jest fakt, że kobiety - podobnie jak w przypadku zakupów tradycyjnych - uprawiają tzw. window shopping, tj. przeglądają oferty bez ostatecznej decyzji zakupowej. Podczas gdy codzienne zakupy on-line robi zaledwie 1% internautek, tak już 21% deklaruje, że każdego dnia odwiedza sklepy internetowe i ogląda oferowane produkty. Najwięcej jednak kobiet robi zakupy sporadycznie - kilka razy w ciągu roku (48% wskazań).

Kobieta w sieci

Źródło: Zakupy na obcasach. Raport: kobieta w e-sklepie, Ceneo, marzec 2010

Do najczęściej odwiedzanych sklepów internetowych przez panie zaliczyć trzeba projekty e-commerce z sektora odzieży, obuwia i dodatków (44%), a także sprzętu AGD i RTV oraz zdrowia i urody. Z raportu Ceneo wynika także, że płeć piękna częściej niż mężczyźni dzieli się opiniami z innymi na temat swych doświadczeń zakupowych. Okazuje się, że kobiety są trzykrotnie aktywniejsze w poszukiwaniu, jak również częściej od mężczyzn oceniają produkty. O wyborze wirtualnych zakupów przez kobiety najczęściej decyduje cena, ważne są też dokładne i wiarygodne opisy produktów, a w następnej kolejności opinie o produkcie i recenzje innych użytkowników.

Coraz większą popularność wśród kobiet zyskują serwisy umożliwiające sprzedaż lub wymianę używanych ubrań. Z "Badania preferencji zakupowych polskich internautek" przeprowadzonego wśród użytkowniczek serwisu Szafa.pl wynika, że przez internet kupuje bądź wymienia ubrania 84% internautek, a kwoty przeznaczane na zakupy oscylują najczęściej wokół kwoty 100-250 zł miesięcznie (45% wskazań). Co ciekawe, ponad 20% badanych kobiet otwarcie przyznało się do swojego uzależnienia od zakupów.