Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Kiedy 15 Mb/s dla zwykłego Kowalskiego?

Wprowadzona kilka dni temu do oferty Telekomunikacji Polskiej usługa dostępu do Internetu DSL 15000 oferuje niewątpliwie najszybszy na rodzimym rynku przesył danych - 15 Mb/s. Wydawać by się mogło, że TP SA udostępniając łącza o takich parametrach wysoko zawiesiła poprzeczkę konkurentom, UPC, Aster czy Netii. Jest jednak pewien "mały" szczegół - oferta DSL 15000 i towarzysząca jej DSL 8000 (transfer na poziomie 8 Mb/s) są przeznaczone dla klientów korporacyjnych. Czyżby więc użytkownicy końcowi neostrady, wciąż najpopularniejszej w Polsce usługi szerokopasmowego dostępu do Sieci, mieli obejść się smakiem? "Wprowadzenie tej oferty to 'ucieczka do przodu' - TP SA najwyraźniej nie czuje się dobrze z wizerunkiem, który przylgnął do firmy i posługując się efektownym instrumentem marketingowym stara się udowodnić, że coś się dzieje", ocenia Andrzej J. Piotrowski, dyrektor Instytutu eGospodarki w Centrum im. A. Smitha.

Obecnie w ramach usług DSL tp dla biznesu jest dostępnych 7 opcji dostępu do Internetu, a dodatkowo, jak przekonuje operator rozbudowane są opcje bezpieczeństwa, pula stałych adresów IP, indywidualny profil usługowy czy też możliwość podłączenia sieci LAN do Internetu (należy też wspomnieć o braku ograniczeń w ilości przesyłanych danych). Klientów jednakże najbardziej interesuje cena oferowanych usług, a ta w przypadku DSL 15000 wynosi 608,78 zł w abonamencie miesięcznym brutto (w przypadku DSL 8000 jest to kwota 486,78 zł brutto). Opłata instalacyjna dla obu opcji to 974 zł brutto. Do końca br. trwa jednak promocja, w ramach której, po podpisaniu z TP SA umowy na 24 miesiące opłaty abonamentowe zmniejszą się do poziomu 486,78 zł brutto za opcję DSL 15000 i 364,78 zł za opcję DSL 8000.

Innymi słowy, aby korzystać z transferu danych o prędkości 15 Mb/s (download) i 800 kb/s (upload), należy wyłożyć ponad 1500 zł. Biorąc pod uwagę ten fakt, w segmencie usług oferowanych odbiorcom końcowym nie zmieniło się absolutnie nic. Najszybszą ofertą dostępową dla klientów końcowych nadal pozostaje proponowana przez UPC usługa chello ultra (łącza o przepustowości 12 Mb/s do klienta i 1 Mb/s od klienta). "Wprowadzając prędkości rzędu 12 Mb/s - a nie jest to nasze ostatnie słowo - nie chodziło nam o dystansowanie konkurencji, a o stworzenie warunków dla wprowadzenia zaawansowanych usług w przyszłości", przekonuje Marek Sowa, wiceprezes UPC. Nie zdradza jednak, co to za usługi.

100 Mb/s, w rozsądnej cenie. Kiedy w Polsce?

Wyniki ankiety PCWK Online

W 2004 r. na łamach serwisu PC World Komputer Online przeprowadziliśmy sondę " Oferta marzeń -100 Mb/s, w rozsądnej cenie. Kiedy w Polsce?". Spośród 583 internautów, którzy oddali w niej głos, większość (269 osób, ponad 46 % głosujących) uznała, że oferta szerokopasmowego dostępu do sieci o przepustowości 100 Mb/s nigdy nie pojawi się na polskim rynku. Nieco bardziej optymistycznie spoglądali w przyszłość użytkownicy, którzy orzekli, iż usługa tego typu zostanie udostępniona w 2010 r. (35,16% - 205 głosów) i w 2007 r. (12,86% - 75 głosów). Nie sprawdziły się prognozy 34 ankietowanych (5,83%), zdaniem których miałoby to nastąpić już w minionym roku.

Czy będzie to oferta konkurencyjna wobec zapowiadanej przez Telekomunikację Polską? TP SA zapowiada bowiem w tym roku dalsze poszerzanie oferty usług dla użytkowników łączy szerokopasmowych. W lutym br. gigant wprowadził usługę telefonii internetowej, w drugim kwartale ma pojawić się TV over DSL, a w trzecim - Video on Demand. Do chwili publikacji artykułu nie udało nam się jednak uzyskać od firmy odpowiedzi na pytanie, czy planuje ona udostępnienie opcji dostępu do Sieci o podobnej przepustowości dla klientów indywidualnych.

Jak oferta DSL 15000 w TP SA wpłynie na rozwój polskiego rynku broadbandowego? Andrzej J. Piotrowski uważa, że rodzimi operatorzy powinni zacząć nadążać za zagranicznymi i przystosowywać swoja ofertę do dzisiejszych możliwości technicznych. "DSL 15000 jest tego dobrym odzwierciedleniem - usługa ta jest bowiem przykładem przechodzenia od technologii DSL do DSL2, która w oparciu o tę samą sieć przewodową umożliwia szybszą transmisję danych. Jest to krok w dobrym kierunku i miejmy nadzieję, że inni operatorzy też udostępnią w niedługim czasie szersze pasma. Wprowadzenie tej oferty to także "ucieczka do przodu" - TP SA najwyraźniej nie czuje się dobrze z wizerunkiem, który przylgnął do firmy i stara się udowodnić, że coś się dzieje. Posługuje się więc efektownym instrumentem marketingowym, jakim jest hasło wprowadzenia usługi dostępowej o prędkości transferu 15 Mb/s., przekonuje przedstawiciel Centrum im. A. Smitha.

Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New replica rolex watches are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.