Kiedy 15 Mb/s dla zwykłego Kowalskiego?

Wprowadzona kilka dni temu do oferty Telekomunikacji Polskiej usługa dostępu do Internetu DSL 15000 oferuje niewątpliwie najszybszy na rodzimym rynku przesył danych - 15 Mb/s. Wydawać by się mogło, że TP SA udostępniając łącza o takich parametrach wysoko zawiesiła poprzeczkę konkurentom, UPC, Aster czy Netii. Jest jednak pewien "mały" szczegół - oferta DSL 15000 i towarzysząca jej DSL 8000 (transfer na poziomie 8 Mb/s) są przeznaczone dla klientów korporacyjnych. Czyżby więc użytkownicy końcowi neostrady, wciąż najpopularniejszej w Polsce usługi szerokopasmowego dostępu do Sieci, mieli obejść się smakiem? "Wprowadzenie tej oferty to 'ucieczka do przodu' - TP SA najwyraźniej nie czuje się dobrze z wizerunkiem, który przylgnął do firmy i posługując się efektownym instrumentem marketingowym stara się udowodnić, że coś się dzieje", ocenia Andrzej J. Piotrowski, dyrektor Instytutu eGospodarki w Centrum im. A. Smitha.

Obecnie w ramach usług DSL tp dla biznesu jest dostępnych 7 opcji dostępu do Internetu, a dodatkowo, jak przekonuje operator rozbudowane są opcje bezpieczeństwa, pula stałych adresów IP, indywidualny profil usługowy czy też możliwość podłączenia sieci LAN do Internetu (należy też wspomnieć o braku ograniczeń w ilości przesyłanych danych). Klientów jednakże najbardziej interesuje cena oferowanych usług, a ta w przypadku DSL 15000 wynosi 608,78 zł w abonamencie miesięcznym brutto (w przypadku DSL 8000 jest to kwota 486,78 zł brutto). Opłata instalacyjna dla obu opcji to 974 zł brutto. Do końca br. trwa jednak promocja, w ramach której, po podpisaniu z TP SA umowy na 24 miesiące opłaty abonamentowe zmniejszą się do poziomu 486,78 zł brutto za opcję DSL 15000 i 364,78 zł za opcję DSL 8000.

Innymi słowy, aby korzystać z transferu danych o prędkości 15 Mb/s (download) i 800 kb/s (upload), należy wyłożyć ponad 1500 zł. Biorąc pod uwagę ten fakt, w segmencie usług oferowanych odbiorcom końcowym nie zmieniło się absolutnie nic. Najszybszą ofertą dostępową dla klientów końcowych nadal pozostaje proponowana przez UPC usługa chello ultra (łącza o przepustowości 12 Mb/s do klienta i 1 Mb/s od klienta). "Wprowadzając prędkości rzędu 12 Mb/s - a nie jest to nasze ostatnie słowo - nie chodziło nam o dystansowanie konkurencji, a o stworzenie warunków dla wprowadzenia zaawansowanych usług w przyszłości", przekonuje Marek Sowa, wiceprezes UPC. Nie zdradza jednak, co to za usługi.

100 Mb/s, w rozsądnej cenie. Kiedy w Polsce?

Wyniki ankiety PCWK Online

W 2004 r. na łamach serwisu PC World Komputer Online przeprowadziliśmy sondę " Oferta marzeń -100 Mb/s, w rozsądnej cenie. Kiedy w Polsce?". Spośród 583 internautów, którzy oddali w niej głos, większość (269 osób, ponad 46 % głosujących) uznała, że oferta szerokopasmowego dostępu do sieci o przepustowości 100 Mb/s nigdy nie pojawi się na polskim rynku. Nieco bardziej optymistycznie spoglądali w przyszłość użytkownicy, którzy orzekli, iż usługa tego typu zostanie udostępniona w 2010 r. (35,16% - 205 głosów) i w 2007 r. (12,86% - 75 głosów). Nie sprawdziły się prognozy 34 ankietowanych (5,83%), zdaniem których miałoby to nastąpić już w minionym roku.

Czy będzie to oferta konkurencyjna wobec zapowiadanej przez Telekomunikację Polską? TP SA zapowiada bowiem w tym roku dalsze poszerzanie oferty usług dla użytkowników łączy szerokopasmowych. W lutym br. gigant wprowadził usługę telefonii internetowej, w drugim kwartale ma pojawić się TV over DSL, a w trzecim - Video on Demand. Do chwili publikacji artykułu nie udało nam się jednak uzyskać od firmy odpowiedzi na pytanie, czy planuje ona udostępnienie opcji dostępu do Sieci o podobnej przepustowości dla klientów indywidualnych.

Jak oferta DSL 15000 w TP SA wpłynie na rozwój polskiego rynku broadbandowego? Andrzej J. Piotrowski uważa, że rodzimi operatorzy powinni zacząć nadążać za zagranicznymi i przystosowywać swoja ofertę do dzisiejszych możliwości technicznych. "DSL 15000 jest tego dobrym odzwierciedleniem - usługa ta jest bowiem przykładem przechodzenia od technologii DSL do DSL2, która w oparciu o tę samą sieć przewodową umożliwia szybszą transmisję danych. Jest to krok w dobrym kierunku i miejmy nadzieję, że inni operatorzy też udostępnią w niedługim czasie szersze pasma. Wprowadzenie tej oferty to także "ucieczka do przodu" - TP SA najwyraźniej nie czuje się dobrze z wizerunkiem, który przylgnął do firmy i stara się udowodnić, że coś się dzieje. Posługuje się więc efektownym instrumentem marketingowym, jakim jest hasło wprowadzenia usługi dostępowej o prędkości transferu 15 Mb/s., przekonuje przedstawiciel Centrum im. A. Smitha.