Jest kraj, gdzie Google zmniejsza swój udział...

Generalnie Google jest w kategorii wyszukiwarek niekwestionowanym liderem na świecie. Jest jednak kraj, którego mieszkańcy odnoszą się do niej z rezerwą, przedkładając swój narodowy produkt.

Największym rywalem Google w Chinach jest narodowa wyszukiwarka Baidu.com, równie skromna, a może nawet skromniejsza od Google pod względem wyglądu strony głównej.

Badanie nad udziałem wyszukiwarek wśród chińskich internautów przeprowadziła chińska grupa badawcza (CNNIC) w trzech największych miastach Kraju Środka. Wiadomo, że w nich koncentruje się większość chińskich użytkowników internetu.

W sierpniu chiński produkt Baidu.com w samym Pekinie miał 52% udział w rynku, podczas gdy udział Google wyniósł 33%, w Szanghaju Baidu.com miał 43,9% udział, zaś Google 38,2%. W Guangzhou było to odpowiednio 48% i 28,7%.

Jeszcze pół roku temu Google była dominującą wyszukiwarką w tych metropoliach. Chińska grupa badawcze nie chciała jednak zdradzić żadnych konkretnych danych z poprzedniego badania.

Jak donosi BizReport.com, powodem malejącego udziału Google w obszarze wyszukiwania jest fakt, że nie jest to w ogóle znana marka. Trudno się oprzeć wrażeniu, że w Europie czy Ameryce nie ma dnia bez nowej informacji o poczynaniach Google. O szumie medialnym wokół tej wyszukiwarki powstają już wręcz artykuły. W Chinach marka Google nie cieszy się specjalną sławą.

W Chinach jest obecnie aż 103 mln użytkowników internetu, czyli jest to populacja najliczniejsza po amerykańskiej, mimo iż penetracja jest na bardzo niskim poziomie - 7,9%.