Jaki jesteś użytkowniku internetu mobilnego?

Jakie są wady i zalety mobilnego internetu zdaniem respondentów? Autorzy raportu podkreślają, że użytkownicy nie posiadają gruntownej wiedzy na temat mobilnej sieci, a ich poglądy w wielu przypadkach oparte są na obiegowych opiniach i tzw. "mitach".

Internet mobilny postrzegany jest przez nich jako działający przede wszystkim w dużych miastach, z małą przepustowością i działaniem uzależnionym od ukształtowania terenu i pogody, bywa również drogi. Do zalet, oprócz najczęściej wymienianej cechy tj. "mogę zabrać go wszędzie tam, gdzie chcę", internet mobilny postrzegany jako łatwy w instalacji, nie wymagający przywiązania do operatora telefonii komórkowej oraz możliwy do zastosowania nie tylko w laptopach.

Autorzy badania spytali również użytkowników mobilnego internetu o kwestie związane z poczuciem wolności lub uwiązania, a także o niebezpieczeństwo uzależnienia od sieci. Okazuje się, że większość badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że internet mobilny daje poczucie wolności, a także neguje opinię, że powoduje poczucie uwiązania. Internet mobilny stwarza również szanse na większą efektywność i wykorzystanie osobistych zasobów. Badani zdają sobie jednak sprawę z faktu, że internet mobilny może się stać "złodziejem czasu", który powinien zostać wykorzystany na inne aktywności.

Przeprowadzone badanie utwierdza w przekonaniu, że jesteśmy świadkami nowego zjawiska w Polsce - kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego przy dużym udziale technologii mobilnej. Takie społeczeństwo bardziej wierzy we własne siły i możliwości, nie boi się wyzwań, a także niweluje cyfrowe wykluczenie - podsumowują autorzy raportu.

Badanie zostało zrealizowane z inicjatywy iPlusa na przełomie 2009 i 2010 roku. Autorem badania jest dr Krzysztof Krejtz, z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS). Projekt powstał we współpracy z agencją badawczą Oriaq (Grupa IQS). Badanie obejmowało zarówno część jakościową (20 indywidualnych wywiadów pogłębionych) jak i próbę ilościową (ankieta przeprowadzona na grupie ponad 1000 osób pokrywającej się z obrazem populacji internautów w Polsce i dodatkowy tzw. boost na grupie ponad 100 użytkowników mediów społecznościowych, takich jak "Facebook" i "Wykop" oraz portali poświęconych tematyce internetu mobilnego).

Pełna treść raportu "Mobilność 2010" dostępna jest tutaj.

Źródło: http://mobilnyinternet.blox.pl