Jaka jest przyszłość muzyki cyfrowej?

Sądzę, że nadszedł rzeczywiście interesujący okres w rozwoju muzyki cyfrowej - powiedział Ian Henderson, vice president EMEA Digital Music Development w Sony BMG Music Entertainment podczas odbywającej się w Sztokholmie imprezy ETRE08.

Henderson widzi trzy zasadnicze trendy, które będą raczkować w tym roku, ale wywrą znaczący wpływ podczas 2009 r. Dwa z nich to ściąganie plików z zabezpieczeniami uniemożliwiającymi ich kopiowanie oraz muzyka dołączana do innych produktów (włączając w to telefony Nokia czy Sony Ericsson). - "Klient płaci za urządzenie lub dostęp do internetu, a muzyka pakowana jest dodatkowo" - powiedział Ian Henderson.

Ostatni trend to darmowa muzyka, do której dołączane będą treści reklamowe. "MySpace wprowadziło już elementy tego rozwiązania. Również w Sztokholmie istnieje fantastyczna firma o nazwie Spotify, która może już wkrótce stać się liderem na tym polu" - powiedział Henderson.

Wymienione pomysły to całkiem duży skok dla przemysłu muzycznego pod kątem wprowadzania nowych rozwiązań, jak również ważny krok w stronę dawania użytkownikowi coraz większej możliwości wyboru.

Muzyka przeznaczona na telefony komórkowe przyciągnęła ostatnio sporą część uwagi publicznej. Stało się tak po części dzięki uruchomieniu przez Nokie projektu With Music, i sprzedaży telefonów mobilnych wraz z nielimitowaną ilością "ściągnięć" na te urządzenia.

- "Muzyka w komórkach zazwyczaj ograniczana była do dzwonków, ale rynek nie jest tym, czym był kiedyś. Zresztą ściąganie pojedynczych mp3 nigdy nie zdawało egzaminu" - powiedział Henderson.

Oprócz muzyki cyfrowej, wzrost dostrzegalny jest również w innych obszarach rynku. - "Budżety oparte na muzyce, którą można ściągnąć, wciąż zyskują" - powiedział Jamie Kantrowitz, senior vice president w MySpace. "Jedną z ważnych zalet technologii jest to, że muzyk może dzięki niej zdobywać dużo szerszą publiczność" dodał Kantrowitz.