Jak wybrać bank internetowy
- Krzysztof Pietrzak,
- 12.10.2006, godz. 12:25
Czy zamierzam korzystać z kredytów i dodatkowych usług
Poważną wadą banków internetowych może być brak (lub bardzo mała liczba) placówek czy oddziałów. W codziennym korzystaniu z konta osobistego nie powinien być to duży problem, ale już w przypadku kont firmowych, z których często potrzebujemy pobrać znaczną ilość pieniędzy może stać się przeszkodą nie do przeskoczenia. Paradoksalnie załatwienie wielu spraw, w tradycyjnym banku od ręki, w banku internetowym potrwa nawet kilka tygodni. Wynika to oczywiście z czasu, jaki potrzebny jest na przesłanie odpowiednich dokumentów. Najlepszym przykładem jest samo założenie konta - w zwykłym banku trwające kilka, maksymalnie kilkanaście minut - w internetowym banku przeciągające się od dwóch tygodni nawet do miesiąca. Dzieje się tak w niemal wszystkich przypadkach, w których niezbędne jest podpisanie umowy lub aneksu do niej a więc także zdobycie nowej karty płatniczej czy kredytowej (ale już nie odnowienie), założenie nowego konta czy rezygnacja. Mimo, że różnice między bankowością tradycyjną i internetową zacierają się, banki internetowe nie prowadzą też rachunków walutowych - nawet dla firm.Również oferta, zwłaszcza kredytowa, w normalnych bankach jest zazwyczaj znacznie bardziej rozbudowana. Choć banki internetowe oferują praktycznie wszystkie rodzaje kredytów (gotówkowy, odnawialny, hipoteczny, kredyt na samochód itp.) to praktycznie każdy tradycyjny bank przebija je zróżnicowaniem ofert. Kredyt w zwykłym banku załatwimy też znacznie szybciej, z powodów podanych już wcześniej. Sprawy dotyczące kredytów są o tyle istotne, że mimo iż nikt nie zmusza nas do ubiegania się o taki w banku, w którym mamy konto, procedury przydzielania ich dla dotychczasowych klientów są z reguły uproszczone. Ponadto banki często oferują swoim klientom unikalną lub promocyjną ofertę kredytową. Samo załatwienie sprawy jest także łatwiejsze - bank może udzielić kredytu na przykład na podstawie salda naszego konta lub wziąć je pod uwagę przy ustalaniu naszej zdolności kredytowej.
Podsumowując, przy wybieraniu konta bankowego powinniśmy zwrócić uwagę na:
1. Liczbę bankomatów, z których pieniądze wypłacać możemy bez prowizji oraz czas, po jakim pieniądze są dla nas dostępne.
2. Odległość do najbliższej placówki/oddziału/bankomatu.
3. Oprocentowanie konta, ważne zwłaszcza, jeżeli przechowywać będziemy na nim znaczne kwoty.
4. Kanały dostępu do konta. Obecnie większość banków oferuje dostęp przez Internet i telefon - warto dowiedzieć się jaki jest poziom tych usług. Sprawdzić to możemy na przeróżne sposoby - od wizyty w oddziale banku i zapoznaniem się z systemem po wykonanie kilku telefonów na infolinię i samodzielne ocenienie jakości obsługi i kwalifikacji konsultantów.
5. Rodzaj kart wydawanych wraz z kontem.
6. Oferta kredytowa - nawet jeżeli nie planujemy kredytu w najbliższym czasie, warto wiedzieć co oferuje bank, z którym najpewniej zwiążemy się na dłużej.
7. Oferta dodatkowa - czy bank oferuje ubezpieczenie, dostęp do funduszy inwestycyjnych i emerytalnych.
8. Zabezpieczenia konta.