Jak się gada bogatym

Ciekawych spostrzeżeń dostarcza obserwacja rynków usług telefonii komórkowej w krajach G-7: o ile najwyższy poziom nasycenia usługami występuje zdecydowanie w Europie Zachodniej (Włochy – 92,7%), to zdecydowanie najwięcej – ponad 7,5 godziny miesięcznie - rozmawiają Amerykanie.

eMarketer zebrał dane na temat rynku telekomunikacyjnego w krajach G-7. Jedną z kluczowych różnic pomiędzy rynkami usług mobilnych w krajach G-7 jest poziom nasycenia rynku. W końcu 2002 roku średnie nasycenie rynku w Europie Zachodniej wynosiła 80%: od ponad 90% we Włoszech i Portugalii po ok. 65% we Francji. Nasycenie usługami telefonii komórkowej w Kanadzie i USA jest niższe i wynosi odpowiednio 37,7% oraz 48,8%. Niższy od poziomu europejskiego jest również odsetek użytkowników w Japonii - 62%.

Różnice występują także w korzystaniu z telefonów. Przeciętny amerykański użytkownik komórki „wisi na słuchawce” 458 minut miesięcznie. To znacznie dłużej niż oszczędny słowach Niemiec (72 minuty), ale nawet Francuz (156 minut) czy Japończyk (170 minut). Nawet mieszkający za miedzą Kanadyjczycy nie potrafią sprostać w tym względem Amerykanom: rozmawiają przez telefon komórkowy tylko średnio 270 minut miesięcznie.

Jak ławo się domyśleć niemal odwrotnie prezentują się przychody operatorów w przeliczeniu na minutę rozmowy: od 0,12 USD w USA i 0,11 USD w Kanadzie po 0,29 USD w Niemczech i 0,30 USD w Japonii.