Jak polscy internauci konsumują media?

Częstotliwość korzystania z internetu a konsumpcja mediów

Osoby codziennie korzystające z internetu przedkładają aktywność w sieci nad korzystanie z innych mediów.

Heavy users w pierwszej kolejności deklarują przeglądanie stron internetowych. Odsetek deklaracji wyniósł 88,1% czyli o 19,5% więcej niż dla internautów rzadziej korzystających z sieci, a przeglądanie poczty WWW w tej grupie było o 18,9% wyższe niż wśród pozostałych użytkowników internetu. W grupie heavy users - w porównaniu do populacji internautów w Polsce - wyższy jest także odsetek osób deklarujących korzystanie z komunikatorów internetowych. Różnica ta wynosi 17,6%.

Osoby codziennie korzystające z internetu o wiele częściej też niż ogół internautów korzystają z internetowych wersji mediów tradycyjnych. Różnica w słuchalności radia on-line pomiędzy tzw. heavy users a pozostałymi internautami wynosi 11,4 punktów procentowych, w przypadku czytelnictwa dzienników jest równa nieco ponad 8%. Wyjątek stanowi telewizja, która cieszy się wśród osób codziennie korzystających z internetu mniejszą niż u ogółu internautów popularnością.

Wyniki badania wskazują, że internauci nie ograniczają się do jednego źródła pozyskiwania informacji. Najczęściej korzystają ze wszystkich rodzajów przekazów mediowych, przy czym sposób korzystania różnicowany jest przez m. in. wiek, płeć, czy też częstotliwość łączenia się z internetem. Z tego powodu całkiem uzasadnione wydają się być cross mediowe kampanie reklamowe, których przekaz dociera do odbiorców za pomocą wielu kanałów. Można spodziewać się, że zapoczątkowany trend włączania internetu do kampanii reklamowych stanie się oczywistym standardem. Jak podkreśla raport, dywersyfikacja sytuacji, w których następuje kontakt z reklamą, może pozytywnie wpłynąć na jej skuteczność.

Wyniki poprzedniej fali badania w tekście "Internauci konsumują wszystkie media".

***

Badanie odbywało się w oparciu o ankiety wyświetlane w sieci w formie pop-up. Ankiety wyświetlały się losowo w dniach: 1-27 października 2004 (1 fala), 09-23 maja 2005 (2 fala), 15-28 listopada 2005 (3 fala). Powierzchnię do wyświetlania ankiet podczas pierwszej - październikowej fali badania udostępnił portal Onet.pl. Badanie majowe i listopadowe (2 i 3 fala) przeprowadzone zostało na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Grupa ankietowana to internauci w wieku 15 i więcej lat, korzystający z internetu przynajmniej raz w miesiącu. W ramach badania zebrano: 10 112 ankiet (październik 2004 - 1 fala), 17 133 ankiety (maj 2005 - 2 fala), 14 706 ankiet (listopad 2005 - 3 fala). Dane zostały doważone pod względem płci, wieku i częstotliwości korzystania z internetu, tak, aby były reprezentatywne dla ogółu internautów w Polsce (ważenie do danych z badania Interbus TNS OBOP).