Jak kupować GPS?

Jak kupować GPS?

Mapa

Cechy zewnętrzne GPS-a to jedno, ale i tak w każdym nawigatorze najważniejsza jest mapa. To ona decyduje o wartości urządzenia. Na nic wspaniała stylizacja, jakość wykonania i mnogość funkcji, jeśli zainstalowana mapa będzie mało dokładna i nie doprowadzi Cię szybko do celu. Liczy się nie tylko liczba miejscowości, szczegółowość numeracji ulic czy punktów POI, ale w sytuacji gdy pod tymi względami mapy stają się coraz kompletniejsze i bardziej do siebie zbliżone, precyzja wyznaczanych tras i ich pomysłowość. Ważnym elementem map jest także interfejs użytkownika: łatwość wprowadzania danych, planowania tras itp. Redakcja PC Worlda przeprowadziła na przełomie 2008 i 2009 roku wielki test oferowanych jako samodzielne produkty map do nawigacji, które można instalować w smartfonach czy odpowiednio przystosowanych do tego urządzeniach elektronicznych (także części testowanych przez nas nawigacji samochodowych).

Jak kupować GPS?

Kto by pomyślał, że są także GPS-y dla psów. Zawieszony na szyi czworonoga informuje o jego położeniu, co ma szczególne znaczenie dla myśliwych.

Sprawdzaliśmy także mapy instalowane w części nawigatorów przez samych producentów (TomTom, MIO, itp). Ocenialiśmy wygodę użytkowania, precyzję nawigowania i funkcjonalność map obejmujących terytorium Polski. Zwycięskim produktem okazała się Automapa XL Polska w wersji 5.3. Aktualnie dostępna jest nowa wersja produktu w wersji 5.5, którą przystosowano do współpracy z nowymi urządzeniami, m.in. Becker, Blaupunkt, HTC, NavRoad i Pentagram. Pełen raport z testu map znajdziesz w artykule "Gwarantujemy, nie zabłądzisz - Najlepsze mapy do nawigacji GPS".

Wydajność systemu

Jak kupować GPS?

Dla stale rosnącej grupy miłośników golfa mamy dobrą wiadomość, niektórzy producenci (np. Garmin) przygotowali dla nich specjalne nawigatory z wgranymi mapami tysięcy pól (na razie obejmują niestety wyłączenie terytorium USA).

Wygląd, wykonanie, ekran, uchwyt i mapa to nie koniec cech na jakie należy zwrócić uwagę wybierając GPS. Nawigator jest urządzeniem elektronicznym tak więc liczy się także jego wydajność. Wysoka sprawność zainstalowanego procesora pozwala nie tylko na szybsze wyliczanie tras ale także łatwiejsze ich przeglądanie oraz bardziej komfortowe oglądanie filmów i zdjęć. Ślamazarny system potrafi być bardzo irytujący. Niestety większość nawigacji pracuje pod kontrolą systemu Windows CE 5.0, a dzieła Microsoftu który do najszybszych nie należy. TomTom postawił na Linuksa i widać, że dobrze na tym wychodzi - wszystko działa szybko, pewnie i precyzyjnie. Istotnym elementem jest także odbiornik GPS.

Decyduje on o tym jak szybko odnajdywany jest sygnał z satelitów oraz czy podczas podróży będzie on stale utrzymywany. Przeglądając wyniki naszych testów zauważysz że różnice w tej kategorii są spore. O ile znajdowanie sygnału przez kilka minut nie ma większego znaczenie gdy wybieramy się w wielogodzinną trasę o tyle podczas jazdy po mieście ta cecha decyduje w ogóle o sensie używania GPS-a. Także gubienie już znalezionego sygnału bywa bardzo denerwujące, dezorientujące, a momentami nawet niebezpieczne.

Zobacz ranking najlepszych nawigacji GPS w serwisie PC World oraz nawigacje w sklepie IDG

Ulica w roli mapy

Blaupunkt TravelPilot 700

Blaupunkt TravelPilot 700 to nawigacja samochodowa, którą wyposażono w nowatorskie rozwiązanie polegające na wyposażeniu urządzenia w kamerę wideo. Podczas gdy tradycyjne GPS-y pokazują naszą pozycję i nanoszą strzałki kierunku jazdy na animowanej mapie, Blaupunkt może nanosić je na obraz z kamery. W efekcie widzimy to co dzieje się przed samochodem i nałożone na ten widok strzałki informujące o tym jak powinniśmy jechać. Brzmi to imponująco, lecz w praktyce wymaga przyzwyczajenia i czasami nie jest bardziej precyzyjne niż tradycyjny sposób przekazywania informacji (także dostępny po wyłączeniu kamery). Zaletą jest za to mniejsze odwracanie uwagi od sytuacji na drodze. Blaupunkt dzięki kamerze może też rozpoznawać znaki ograniczenia prędkości. Tak mówi teoria bo w praktyce sprawdzało się to już gorzej. Część winy za niedoskonały system rozpoznawania znaków należy złożyć na karb fatalnej jakości znaków i ich kiepskiego ustawiania na polskich drogach. Nawigacja Blaupunkta kosztuje ok 2600 zł.