"Jak efektywnie wykorzystać komunikację mobilną" - raport Biznes20.pl

Rozwój mobilnego internetu na świecie w liczbach, udane wdrożenia strategii mobilnych, potrzeby użytkowników oraz potencjał mobilnych serwisów internetowych - o tym między innymi przyczytać można w raporcie opracowanym z inicjatywy serwisu Biznes20.pl.

Ten raport ma za zadanie wprowadzić Cię do świata mobilnego Internetu - przeczytać można we wstępie do raportu pt. "Mobile Web 2.0. Jak efektywnie wykorzystać komunikację mobilną" opracowanego z inicjatywy serwisu Biznes20.pl.

Raport skierowany jest do osób zajmujących się internetem w korporacjach i firmach zajmujących się ebiznesem i ma być pomocny w opracowaniu strategii efektywnego wykorzystania nowych (mobilnych) kanałów komunikacji z klientami.

W raporcie przedstawiono szereg wyników badań dotyczących mobilnego dostępu do internetu na świecie (autorstwa m. in. Informa Telecom, Nielsen Mobile, comScore, Gartner, GSM Association, Mobile Marketing Association i in.). Niestety dane te dotyczą przede wszystkim Stanów Zjednoczonych oraz Europy Zachodniej. Statystyki i analizy obrazujące skalę wykorzystania mobilnego internetu w Polsce są szczątkowe i ograniczają się jedynie do szacunkowych estymacji oraz zacytowanych wypowiedzi ekspertów z omawianego sektora. Przyczyna jest prosta - nikt oficjalnie nie monitoruje tego sektora w Polsce i nie publikuje powszechnie dostępnych danych.

Raport Mobile 2.0 dostarcza szeregu istotnych informacji na temat metod wykorzystania technologii mobilnej w działaniach marketingowych.

Autorzy raportu omówili i zobrazowali przykładami nowe formy mobilnego przekazu reklamowego jak np. spotler (reklama, która wyświetla się użytkownikom na całym ekranie komórki w czasie pobierania na telefon zamówionych multimediów) czy bluetooth marketing (specjalne urządzenie skanuje otoczenie w promieniu kilkudziesięciu metrów w poszukiwaniu telefonów z włączoną funkcją Bluetooth i wysyła na nie wcześniej zaprogramowane komunikaty marketingowe w postaci kuponu, pliku video, gry Java lub innego obiektu multimedialnego).

Podjęto także próbę przybliżenia marketingowego potencjału tkwiącego w mobilnych serwisach informacyjnych, w mobilnych aplikacjach do obsługi e-commerce oraz w serwisach społecznościowych. Sporo uwagi poświęcono też potrzebom użytkowników mobilnego dostępu do sieci, a także zagadnieniom technicznym przygotowania mobilnych kampanii marketingowych oraz specyfikacjom sprzętowym.

I mimo, iż publikacja "Mobile Web 2.0. Jak efektywnie wykorzystać komunikację mobilną" przytłaczać może ilością cytowanych wyników badań (czasem już nieaktualnych, zbyt szczegółowych i charakteryzujących nie nasze podwórko) oraz nadmiarem danych technicznych - to niewątpliwie publikacja ta jest ważna i znacząca.

Po raz pierwszy podjęto próbę wieloaspektowego spojrzenia na marketingowy potencjał mobilnego marketingu w Polsce i udowodniono potrzebę prowadzenia oficjalnych badań tego sektora oraz wypracowania w tym względzie odpowiednich standardów. Nie bez znaczenia jest również zwrócenie uwagi na wysokie stawki za mobilne połączenia narzucane przez wszystkich operatorów.

Mobilny internet w Polsce nadal czeka na swoje "5 minut - napisał we wstępie do raportu jeden z jego autorów Piotr Baranowski (Pasjagsm.pl). Najbliższy czas pokaże, czy będziemy świadkami tych 5 minut w 2009 r.

Raport do pobrania ze strony: Biznes20.pl