Inwestycja w pewną wizję

Arena będzie trzecim portalem, który przeprowadzi publiczną emisję akcji. Będzie ona większa, niż wcześniejsze oferty Interii i Hogi razem wzięte.

Arena będzie trzecim portalem, który przeprowadzi publiczną emisję akcji. Będzie ona większa, niż wcześniejsze oferty Interii i Hogi razem wzięte.

Arena planuje pozyskać z rynku 100-150 mln zł. To bardzo dużo w porównaniu z 30 mln zł zgromadzonych w publicznej ofercie Interii, nie mówiąc już o 9 mln zł zebranych na parkiecie przez Hogę. Warszawska spółka zamierza wyemitować od 18 mln do 21 mln nowych akcji serii F. Subskrypcja zostanie przeprowadzona od 4 do 8 czerwca. Ostateczna wielkość emisji i widełki ceny emisyjnej akcji zostaną podane 1 czerwca br. Po ile Arena będzie sprzedawała swoje papiery dowiemy się osiem dni później. Wartość nominalna jednego waloru nowej emisji wynosi 1 zł. Razem z nowymi akcjami do obrotu giełdowego zostanie wprowadzonych także 25,8 mln papierów Areny serii od A do E.

Z prospektu spółki wynika, że głównym celem emisji jest zebranie środków finansowych na rozwój usług ISP. Arena ma się przekształcić w portal telekomunikacyjny, oferujący dostęp do Internetu zarejestrowanym użytkownikom. Usługi takie spółka będzie świadczyć E-connections, spółka zależna od Areny i Tel-Energo.

Prezes Areny Rafał Plutecki w rozmowie z Internet Standard stwierdził, że liczy na zainteresowanie ofertą ze strony 250 tys. klientów. Inwestycje w spółkę E-connections pochłoną w tym roku 30,2 mln zł. W 2002 r. nakłady te wyniosą już 65,8 mln zł. Pilotażowy system tej usługi został uruchomiony 28 maja. ISP to najważniejszy cel, na jaki Arena zamierza przeznaczyć środki uzyskane w publicznej subskrypcji. Pozostałe to rozwój handlu elektronicznego i kampanie reklamowe. Ponadto portal zainwestuje 11 mln zł w zakup działających już firm internetowych o - jak określono to w prospekcie - profilu komplementarnym do strategii Areny. Chodzi konkretnie o nabycie udziałów w spółkach Ennovations i SMS-Express.

Usługi ISP znane będą jako Arena Dostępu. Ponadto pojawią się na portalu nowe serwisy, takie jak m.in. Arena Kobieca, Arena Moto, Arena Teleinfo, Arena Finanse, Arena Zdrowie, czy Arena Edukacyjna. Docelowo Arena chce tworzyć serwisy dla trzech grup wiekowych; poniżej 21 lat, 21-26 lat i 27-35 lat.

Za najpoważniejszą przeszkodę w realizacji swych planów Arena uważa zdominowanie rynku ISP przez Telekomunikację Polską. E-connections będzie musiało stworzyć sieć dostępową, co pochłonie znaczne środki. Rafał Plutecki zapewnia jednak, że założone cele zostaną zrealizowane, nawet jeśli emisja nie dojdzie do skutku. Spółka ma bowiem przygotowany na wypadek takiej sytuacji wariant awaryjny. Jedynie termin zamknięcia realizacji planów może się opóźnić. Opracowane projekty sfinansuje konsorcjum zorganizowane przez CentralEurope.com, właściciela 99,6 proc. kapitału Areny.

Jeśli Arenie emisja powiedzie się portal stanie się piątą spółką nowych technologii, która w tym roku pojawi się na warszawskiej giełdzie. Problem w tym, że najpoważniejszym atutem mającym zachęcić inwestorów do obejmowania akcji firmy jest zamiar przekształcenia jej w portal telekomunikacyjny, która, żeby słowo stało się ciałem wymaga zebrania kapitału z rynku publicznego. Wygląda więc na to, że kupno akcji Areny na razie pozostaje tylko inwestycją w pewną wizję.