Internetowy sprawdzian agencji Public Relations

Szukaj mnie, cierpliwie dzień po dniu ...

Najsłabszym ogniwem serwisów WWW agencji PR okazało się budowanie własnej pozycji w internecie, czyli tzw. pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych (webpositioning). Według Forrester Research ponad 80% internautów wykorzystuje wyszukiwarki internetowe w celu dotarcia do poszukiwanych informacji, a wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest najskuteczniejszą formą internetowej autopromocji. Wystarczy pokusić się o wpisanie w najpopularniejszą na świecie wyszukiwarkę Google fraz "Agencja PR" lub "PR". Zaledwie jedna z ponad 30 badanych agencji Public Relations – Marka PR - znalazła się w 10 wynikach prezentowanych na pierwszej stronie wyszukiwania. Brnąc w swych poszukiwaniach dalej, można zaleźć agencje PR, których linków do serwisu nie znajdziemy w pierwszej dziesiątce nawet po wpisaniu ich własnej nazwy np. ALM, Feedback/Hill&Knowlton, Pegasus Public Relations, Profile, Sensors PR.

Do lamusa odchodzą czasy, w których posiadanie witryny internetowej budowało przewagę konkurencyjną firmy. Poziom rozwoju i zastosowania narzędzi elektronicznych wzrasta z dnia na dzień. Tym bardziej szokującym może wydawać się fakt, że są agencje PR, które w ogóle nie mają serwisu lub ich obecność w Internecie sprowadza się do zwykłej wizytówki – najgorzej w tym zakresie wypadają: MediaRel, United PR oraz Primum PR (wizytówki), NBS Public Relations (brak polskiego serwisu), Spin Communications (strona w przygotowaniu), 247PR (strona tymczasowa).

Internet to medium, w którym informacja może dezaktualizować się z minuty na minutę. Niestety większość agencji PR wychodząc z tego właśnie chyba założenia, nie posiada w swoim serwisie internetowym działu "Aktualności". Jeśli zaś aktualności są, to najtrudniej powiedzieć o ich, że są „aktualne”. W niektórych serwisach ostatnie informacje pochodzą z 2003 roku – odwiedzając taki serwis należałoby się zastanowić czy taka agencja jeszcze istnieje…

Kreują wizerunek a mogłyby rzeczywistość

Większość agencji PR wciąż zdaje się nie zauważać różnicy pomiędzy samą obecnością w sieci (najczęściej wyrażaną poprzez własną stronę WWW lub też co gorsza wirtualną wizytówkę), a przemyślaną długofalową strategią posługiwania się internetem w komunikacji z otoczeniem i kreowaniu własnego „JA” w sieci. Powszechne przekonanie, że internet jest nowym, modnym medium, traktowanym jako nowinka technologiczna, a nie w pełni efektywne narzędzie prezentacji i komunikacji, prowadzi często do marnowania jego potencjału i zaprzepaszczenia szans oraz możliwości, jakie ze sobą niesie.

Jak badaliśmy?

Do badania stron WWW wykorzystano metodologię badawczą SmartEval agencji WebService. Badanie przeprowadził Łukasz Szymula, członek zarządu WebService – ekspert z zakresu tworzenia strategii marketingowych i budowania wizerunku w Internecie SmartEval jest autorską metodą badawczą pozwalającą na obiektywną ocenę serwisu internetowego oraz porównanie go z serwisami konkurencyjnymi (benchmarking). W oparciu o badania ilościowe, wykorzystujące gotowy formularz, ocenia się poszczególne elementy serwisu. Metoda badawcza przyjęta w SmartEval zakłada przygotowanie listy pytań tak, aby możliwe były odpowiedzi w jednoznacznym systemie oceniania (ocena zero-jedynkowa). Pytania mają zróżnicowaną wagę, aby uwypuklić ważniejsze elementy serwisu.

Funkcjonalność - obejmuje badanie funkcjonalności w ograniczonym zakresie np. szybkości działania serwisu, szybkości dotarcia do właściwej informacji oraz innych elementów wpływających na efektywność serwisu.

Interaktywność - obejmuje badanie jakości interakcji pomiędzy użytkownikiem a badanym serwisem. W jego zakres wchodzi ocena takich elementów jak np. możliwości personalizacji strony, implementacja mechanizmów interaktywnych, dostępność pomocy online, możliwości komunikowania się poprzez serwis itp.

Nawigacja - obejmuje badanie możliwości poruszania się, szukania i znajdowania informacji w serwisie. W jego zakres wchodzi ocena takich elementów jak np. spójność systemu nawigacji i menu w całym serwisie, łatwość dotarcia do informacji, produktów i usług zamieszczonych w serwisie, logika i organizacja systemu nawigacji, ocena prezentacji wizualnej serwisu, dostępność wyszukiwarki, itp.

Pozycjonowanie - obejmuje badanie możliwości znalezienia serwisu w zasobach Internetu np. poprzez kluczowe wyszukiwarki internetowe. Sprawdzane jest m.in. czy przy użyciu różnych wyszukiwarek, adres serwisu znajduje się w pierwszej dziesiątce na liście wyników.

Dodatki (Inne) - obejmuje badanie innych aspektów serwisu nie objętych badaniem w poprzednich parametrach. W tym miejscu ocenie podlegają takie elementy jak wielojęzyczność serwisu, aktualizacja serwisu, ochrona prywatności itp.

Dodatkowo, specjalnie na potrzeby tego badania dodano sekcję dotyczącą Internetowych Biur Prasowych.

Szczegółowy zakres badania SmartEval dla serwisów WWW agencji PR:

Funkcjonalność w ograniczonym czasie

Szybkość

Załadowanie strony głównej w czasie krótszym niż 10 sek.

Czas nawigacji pomiędzy dwoma stronami krótszy niż 4 sek.

Inne

Po 3 kliknięciach dotarcie do poszukiwanej informacji

Nie ma niepotrzebnych, nieużytecznych linków

Nie ma błędów na stronie

Interaktywność

Serwis zawiera FAQ

Serwis dostarcza spersonalizowaną odpowiedź na zadane pytanie

Uzyskanie odpowiedzi krótsze niż 48 godzin (test dziennikarza)

Uzyskanie odpowiedzi krótsze niż 48 godzin (test studenta)

Możliwość komunikowania się przez stronę

Możliwość personalizacji strony

Nawigacja

Ogólna ocena strony głównej

Elementy menu dobrze widoczne

Spójny system nawigacji

Lokalizacja

Logiczny system nawigacji

Elementy nawigacji dobrze widoczne

Dostępność strony głównej z dowolnego miejsca serwisu

Zawsze wiesz, gdzie jesteś

Prezentacja wizualna

Logo obecne na każdej stronie

Różne strony i podstrony są spójne

Prawidłowa czytelność tekstu (wielkość czcionki)

Szukanie

Strona oferuje wyszukiwarkę elementów serwisu

Dzięki menu możliwość dotarcia do wszystkich opcji serwisu

Organizacja

Elementy nawigacji obecne na każdej stronie

Możliwość ściągnięcia zawartości bezpośrednio z serwisu

Szybko można osiągnąć różne poziomy nawigacji

Pozycjonowanie

Adres strony związany z firmą

Serwis (link) obecny w wyspecjalizowanych serwisach (piar.pl, epr.pl, netPR.pl, internet.pr)

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach (Google) - w pierwszej 10 wskazań dla słowa kluczowego "Nazwa agencji"

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach (Google) - w pierwszej 10 wskazań dla słów kluczowych "PR", "Agencja PR"

Różne

Język

Serwis używa języka zrozumiałego dla grupy docelowej

Wersja angielska serwisu

Aktualizacja

Serwis jest regularnie aktualizowany (co najmniej 1 w miesiącu)

Nowości i wydarzenia są wyeksponowane

Wygoda

Można łatwo drukować zawartość serwisu przy użyciu odpowiedniej ikony druku

Możliwość wysyłania informacji do innego użytkownika

Wielkość plików do ściągnięcia jest zaznaczona

W serwisie zawarta pomoc jak ściągnąć pliki

Mapa serwisu

Lista klientów

Press releases klientów agencji

Ochrona prywatności

Zasada ochrony prywatności jest podana

Wyraźne zaznaczenie, że wysłane dane będą bezpiecznie chronione

Internetowe Biuro prasowe

Kontakt do osoby odpowiedzialnej za relację z mediami

Informacje prasowe (news, archiwum, wyszukiwarka, zdjęcia),

Sukcess stories

Press kit

Newslettery, e-ziny

Informacje o zarządzie

Prezentacja produktów/usług

Informacja o branży