Internetowy sprawdzian agencji Public Relations
- Katarzyna Gruszka,
- Łukasz Szymula,
- 04.08.2004
Szukaj mnie, cierpliwie dzień po dniu ...
Najsłabszym ogniwem serwisów WWW agencji PR okazało się budowanie własnej pozycji w internecie, czyli tzw. pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych (webpositioning). Według Forrester Research ponad 80% internautów wykorzystuje wyszukiwarki internetowe w celu dotarcia do poszukiwanych informacji, a wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest najskuteczniejszą formą internetowej autopromocji. Wystarczy pokusić się o wpisanie w najpopularniejszą na świecie wyszukiwarkę Google fraz "Agencja PR" lub "PR". Zaledwie jedna z ponad 30 badanych agencji Public Relations – Marka PR - znalazła się w 10 wynikach prezentowanych na pierwszej stronie wyszukiwania. Brnąc w swych poszukiwaniach dalej, można zaleźć agencje PR, których linków do serwisu nie znajdziemy w pierwszej dziesiątce nawet po wpisaniu ich własnej nazwy np. ALM, Feedback/Hill&Knowlton, Pegasus Public Relations, Profile, Sensors PR.
Do lamusa odchodzą czasy, w których posiadanie witryny internetowej budowało przewagę konkurencyjną firmy. Poziom rozwoju i zastosowania narzędzi elektronicznych wzrasta z dnia na dzień. Tym bardziej szokującym może wydawać się fakt, że są agencje PR, które w ogóle nie mają serwisu lub ich obecność w Internecie sprowadza się do zwykłej wizytówki – najgorzej w tym zakresie wypadają: MediaRel, United PR oraz Primum PR (wizytówki), NBS Public Relations (brak polskiego serwisu), Spin Communications (strona w przygotowaniu), 247PR (strona tymczasowa).
Internet to medium, w którym informacja może dezaktualizować się z minuty na minutę. Niestety większość agencji PR wychodząc z tego właśnie chyba założenia, nie posiada w swoim serwisie internetowym działu "Aktualności". Jeśli zaś aktualności są, to najtrudniej powiedzieć o ich, że są „aktualne”. W niektórych serwisach ostatnie informacje pochodzą z 2003 roku – odwiedzając taki serwis należałoby się zastanowić czy taka agencja jeszcze istnieje…
Kreują wizerunek a mogłyby rzeczywistość
Większość agencji PR wciąż zdaje się nie zauważać różnicy pomiędzy samą obecnością w sieci (najczęściej wyrażaną poprzez własną stronę WWW lub też co gorsza wirtualną wizytówkę), a przemyślaną długofalową strategią posługiwania się internetem w komunikacji z otoczeniem i kreowaniu własnego „JA” w sieci. Powszechne przekonanie, że internet jest nowym, modnym medium, traktowanym jako nowinka technologiczna, a nie w pełni efektywne narzędzie prezentacji i komunikacji, prowadzi często do marnowania jego potencjału i zaprzepaszczenia szans oraz możliwości, jakie ze sobą niesie.
Do badania stron WWW wykorzystano metodologię badawczą SmartEval agencji WebService. Badanie przeprowadził Łukasz Szymula, członek zarządu WebService – ekspert z zakresu tworzenia strategii marketingowych i budowania wizerunku w Internecie SmartEval jest autorską metodą badawczą pozwalającą na obiektywną ocenę serwisu internetowego oraz porównanie go z serwisami konkurencyjnymi (benchmarking). W oparciu o badania ilościowe, wykorzystujące gotowy formularz, ocenia się poszczególne elementy serwisu. Metoda badawcza przyjęta w SmartEval zakłada przygotowanie listy pytań tak, aby możliwe były odpowiedzi w jednoznacznym systemie oceniania (ocena zero-jedynkowa). Pytania mają zróżnicowaną wagę, aby uwypuklić ważniejsze elementy serwisu.
Funkcjonalność - obejmuje badanie funkcjonalności w ograniczonym zakresie np. szybkości działania serwisu, szybkości dotarcia do właściwej informacji oraz innych elementów wpływających na efektywność serwisu.
Interaktywność - obejmuje badanie jakości interakcji pomiędzy użytkownikiem a badanym serwisem. W jego zakres wchodzi ocena takich elementów jak np. możliwości personalizacji strony, implementacja mechanizmów interaktywnych, dostępność pomocy online, możliwości komunikowania się poprzez serwis itp.
Nawigacja - obejmuje badanie możliwości poruszania się, szukania i znajdowania informacji w serwisie. W jego zakres wchodzi ocena takich elementów jak np. spójność systemu nawigacji i menu w całym serwisie, łatwość dotarcia do informacji, produktów i usług zamieszczonych w serwisie, logika i organizacja systemu nawigacji, ocena prezentacji wizualnej serwisu, dostępność wyszukiwarki, itp.
Pozycjonowanie - obejmuje badanie możliwości znalezienia serwisu w zasobach Internetu np. poprzez kluczowe wyszukiwarki internetowe. Sprawdzane jest m.in. czy przy użyciu różnych wyszukiwarek, adres serwisu znajduje się w pierwszej dziesiątce na liście wyników.
Dodatki (Inne) - obejmuje badanie innych aspektów serwisu nie objętych badaniem w poprzednich parametrach. W tym miejscu ocenie podlegają takie elementy jak wielojęzyczność serwisu, aktualizacja serwisu, ochrona prywatności itp.
Dodatkowo, specjalnie na potrzeby tego badania dodano sekcję dotyczącą Internetowych Biur Prasowych.
Szczegółowy zakres badania SmartEval dla serwisów WWW agencji PR:
Szybkość
Załadowanie strony głównej w czasie krótszym niż 10 sek.
Czas nawigacji pomiędzy dwoma stronami krótszy niż 4 sek.
Inne
Po 3 kliknięciach dotarcie do poszukiwanej informacji
Nie ma niepotrzebnych, nieużytecznych linków
Nie ma błędów na stronie
Serwis zawiera FAQ
Serwis dostarcza spersonalizowaną odpowiedź na zadane pytanie
Uzyskanie odpowiedzi krótsze niż 48 godzin (test dziennikarza)
Uzyskanie odpowiedzi krótsze niż 48 godzin (test studenta)
Możliwość komunikowania się przez stronę
Możliwość personalizacji strony
Ogólna ocena strony głównej
Elementy menu dobrze widoczne
Spójny system nawigacji
Lokalizacja
Logiczny system nawigacji
Elementy nawigacji dobrze widoczne
Dostępność strony głównej z dowolnego miejsca serwisu
Zawsze wiesz, gdzie jesteś
Prezentacja wizualna
Logo obecne na każdej stronie
Różne strony i podstrony są spójne
Prawidłowa czytelność tekstu (wielkość czcionki)
Szukanie
Strona oferuje wyszukiwarkę elementów serwisu
Dzięki menu możliwość dotarcia do wszystkich opcji serwisu
Organizacja
Elementy nawigacji obecne na każdej stronie
Możliwość ściągnięcia zawartości bezpośrednio z serwisu
Szybko można osiągnąć różne poziomy nawigacji
Adres strony związany z firmą
Serwis (link) obecny w wyspecjalizowanych serwisach (piar.pl, epr.pl, netPR.pl, internet.pr)
Pozycjonowanie w wyszukiwarkach (Google) - w pierwszej 10 wskazań dla słowa kluczowego "Nazwa agencji"
Pozycjonowanie w wyszukiwarkach (Google) - w pierwszej 10 wskazań dla słów kluczowych "PR", "Agencja PR"
Język
Serwis używa języka zrozumiałego dla grupy docelowej
Wersja angielska serwisu
Aktualizacja
Serwis jest regularnie aktualizowany (co najmniej 1 w miesiącu)
Nowości i wydarzenia są wyeksponowane
Wygoda
Można łatwo drukować zawartość serwisu przy użyciu odpowiedniej ikony druku
Możliwość wysyłania informacji do innego użytkownika
Wielkość plików do ściągnięcia jest zaznaczona
W serwisie zawarta pomoc jak ściągnąć pliki
Mapa serwisu
Lista klientów
Press releases klientów agencji
Ochrona prywatności
Zasada ochrony prywatności jest podana
Wyraźne zaznaczenie, że wysłane dane będą bezpiecznie chronione
Kontakt do osoby odpowiedzialnej za relację z mediami
Informacje prasowe (news, archiwum, wyszukiwarka, zdjęcia),
Sukcess stories
Press kit
Newslettery, e-ziny
Informacje o zarządzie
Prezentacja produktów/usług
Informacja o branży