Every year, collectors and enthusiasts wonder what Products Rolex will launch, and the extra months of speculation have only magnified the process this year. New are always exciting, but it seems to be forgotten that the brand also discontinues a few models each year - and the most important tend to be those that are removed from the catalogue.

Internetowe sklepy muzyczne? Tak, ale nadal wolimy CD

Badanie przeprowadzone przez analityków z Entertainment Media Research, wśród 1400 internautów korzystających z internetowych sklepów muzycznych wykazało, iż przeważająca większość z nich nadal preferuje nabywanie muzyki w formie tradycyjnych krążków CD.

Prawie 92% respondentów dokonujących zakupów w legalnych serwisach muzycznych w Sieci, nadal preferuje tradycyjne krążki CD. Ponad 60% ankietowanych wyraziło chęć korzystania z internetowych sklepów muzycznych, jedynie w poszukiwaniu utworów, których nie można nabyć w tradycyjnych sklepach płytowych. Dla 50% badanych, legalne zakupy cyfrowej muzyki w Sieci są źródłem wybranych utworów z najnowszych wydawnictw, zaś ponad 80% respondentów nadal deklaruje chęć kupowania muzyki na tradycyjnych krążkach CD, w takiej samej lub nawet większej ilości, niż dotychczas.

Muzyka na tradycyjnych krążkach CD nadal posiada znaczącą przewagę nad internetowymi sklepami muzycznymi. Największą zaletą jest w tym wypadku jakość dźwięku. Nie bez znaczenia pozostaje również swoboda dysponowania nabytym krążkiem, a w razie potrzeby, bezproblemowa konwersja na format MP3 - standard w większości przenośnych odtwarzaczy. W przypadku internetowych sklepów muzycznych, coraz więcej z nich stosuje restrykcyjną politykę kontroli praw autorskich, która ogranicza możliwość dysponowania zakupionym plikiem.

Wyniki poprzednio przeprowadzanych badań wskazywały, iż sieci bezpośredniej wymiany plików pomagają użytkownikom podjąć ostateczną decyzję co do legalnego zakupu danego albumu. W tym wypadku jest dość podobnie, poza jedną różnicą - użytkownicy korzystający z legalnych serwisów z muzyką płacą podwójnie - raz za nagrania w sklepie internetowym, a zaś drugi raz za album w formie krążka CD w sklepie muzycznym.