Internet podbija GPW

Niewielki, ale jednak, zysk przyniosły inwestorom akcje MCI Management i Interii.pl. Jest to dobry sygnał, gdyż spółki nowych technologii nie były ostatnio na topie.

Niewielki, ale jednak, zysk przyniosły inwestorom akcje MCI Management i Interii.pl. Jest to dobry sygnał, gdyż spółki nowych technologii nie były ostatnio na topie.

O emisjach MCI i Interii mówiło się w ostatnim czasie najgłośniej. Nie tylko dlatego, że były to jedyne publiczne subskrypcje akcji w ostatnim czasie. Również dlatego, że MCI i Interia były pionierami w sektorach, w których działały. Do minionego tygodnia na warszawskiej GPW nie był bowiem notowany ani fundusz venture capital, ani spółka sensu stricto internetowa. Obie firmy stały się tym samym 18 i 19 w segmencie innowacyjnych technologii SITech. „Liczymy na to, iż do końca roku ich liczba zwiększy się do ok. 30” - powiedział Piotr Kamiński, wiceprezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych.

Cena emisyjna papierów MCI wyniosła 6 zł. Walory w pierwszym dniu notowań w momencie otwarcia były wyceniane na 8,20 zł. Na zakończenie notowań ich cena wzrosła do 8,90 zł. Po emisji 51% kapitału, a więc pakiet kontrolny, będzie w posiadaniu Czechowicz Ventures, do 34,5-proc. należy do Howella, a 14% do pozostałych udziałowców. Wcześniej Czechowicz Ventures kontrolował 59,8 % kapitału, Howell 40%, a pozostali 0,2% Prezes i założyciel MCI - Tomasz Czechowicz - zapowiadał już wcześniej, że w najbliższym czasie nie będzie kolejnych emisji akcji. „Pieniądze z emisji przeznaczymy na kolejne inwestycje. Łącznie w 2001 r. będzie to suma 30 mln zł” - powiedział Christopher Jasiak, wiceprezes MCI. Fundusz rozważa zainwestowanie środków w osiem nowych projektów. Wśród nich są inkubator, platforma B2B, m-commerce, czy platforma internetowa dla energetyki. „Liczymy, że kapitalizacja giełdowa MCI pod koniec roku wyniesie 250 mln USD” - powiedział Christopher Jasiak.

Interia sprzedała się drożej. Papiery portalu były oferowane po 23 zł, a w pierwszym dniu notowania praw do akcji (PDA) ich cena wyniosła 27,80 zł. „Środki z emisji zostaną przeznaczone na inwestycje w nowe technologie, promocje portalu, oraz jego usług” - powiedział Tomasz Jażdżyński, prezes zarządu firmy. Obecny na parkiecie w dniu debiutu Janusz Filipiak, prezes zarządu ComArchu (głównego udziałowca Interii) powiedział, że papiery portalu są inwestycją długoterminową i nie zamierza ich sprzedawać. Przyznał jednocześnie, że takie oferty miał a propozycje opiewały nawet 30 mln USD.

I MCI i Interia przetarły giełdowy szlak firmom z sektora, które zamierzają wejść na giełdę. „Prace nad publiczna emisją akcji są bardzo zaawansowane. Planujemy, że w marcu, najpóźniej w kwietniu, zadebiutujemy na GPW” - przyznał w rozmowie z IS Rafał Plutecki, prezes zarządu Areny.pl. To kolejny portal, który zamierza wejść na parkiet. Podobne plany ma też Hoga.pl. Waha się Internet Idea (YoYo.pl). Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, iż obie omawiane subskrypcje zakończyły się powodzeniem. „Oznacza to, że dotcomy odzyskują zaufanie inwestorów” - przyznał Mariusz Kuziak, rzecznik prasowy Interii.