Internet od Zachodu po Wschód

Prawie 15 procent Polaków ma dostęp do Internetu, w najbliższym czasie ta liczba powinna wzrosnąć o kolejne 2,6 proc.

Prawie 15 procent Polaków ma dostęp do Internetu, w najbliższym czasie ta liczba powinna wzrosnąć o kolejne 2,6 proc.

Według #Ośrodka Badania Opinii Publicznej#, w lipcu 4,6 mln Polaków zadeklarowało, że ma dostęp do Internetu. Z sieci korzystają przede wszystkim w pracy. Zresztą właśnie do pracy jest im Internet najbardziej potrzebny – 77 proc. badanych podało, że informacje z sieci wykorzystują w celach służbowych lub naukowych. Co trzeci polski Internauta czyta w Internecie prasę. Ale tylko na marginesie znajdują się zakupy w wirtualnych sklepach – zaledwie kilka procent badanych wykorzystuje Internet w tym celu. Ponad połowa Internautów ma własne konta poczty elektronicznej, zaś 17 proc. badanych używa do tego celu bezpłatnych serwerów pocztowych.

Polscy Internauci mają zazwyczaj bardzo mały staż „sieciowy” – 85 proc. z nich korzysta z Internetu krócej niż dwa lata. Są jednak częstymi gośćmi w cyberprzestrzeni – połowa z nich wchodzi doń co drugi dzień. Mimo to, wielu ludzi wciąż nie docenia Internetu – 3,5 proc. deklarujących dostęp do Sieci z niej nie korzysta.

Tymczasem w USA z Internetu korzysta już ponad 35 proc. gospodarstw domowych. W 2004 r., jak szacuje firma badawcza #IDC#, będzie ich już 68,6 proc. Już teraz w Stanach jest więcej użytkowników Internetu niż telewizji kablowej. Rosną także obroty wirtualnego handlu, którego wartość w tym roku szacuje się na 5,6 mld dolarów. Według przewidywań firm #Media Metrix# i #Jupiter Communications#, obroty tylko segmentu reklamy w amerykańskim Internecie za 5 lat wyniosą 3 miliardy dolarów.

Wirtualna dynamika widoczna jest także w Rosji. #Gallup Media# podaje, że w tym kraju z sieci korzysta już ok. 6 mln dorosłych mieszkańców, z czego ok. 2 mln co najmniej raz w miesiącu. Szacuje się, że na wirtualną reklamę w Rosji wyda się w tym roku ok. 2 mln dolarów. Natomiast w Polsce, jak ocenia #ARC Rynek i Opinia#, zaledwie co trzecia firma wydaje pieniądze na reklamę w Internecie, zaś wartość tych wydatków nie przekracza 1 proc.