Internet - "nie dla idiotów"

Ta teza nasuwa się po analizie wyników ankiety "Co najbardziej denerwuje Cię w Internecie?", przeprowadzonej na łamach serwisu PC World. Można wysnuć z niej wniosek, że część użytkowników nie potrafi należycie korzystać z Internetu oraz związanych z nim narzędzi. Uczestnicy ankiety za najbardziej irytujące uznali wyskakujące okienka pop-up, narzekając także na zbyt wielką liczbę reklam w Sieci. Czy jednak internauci nie mylą pojęć, biorąc za reklamę coś, co tak naprawdę nią nie jest? Tę tezę potwierdza Adam Dyba, przedstawiciel sieci reklamowej IDMnet: "Wielu internautów nie zna funkcji programów do przeglądania Internetu, które pozwalają na blokadę okienek pop-up, a ponieważ pop-up jest zwykle pierwszą rzeczą, z jaką stykają się po wejściu na witrynę, często przypisują mu wszystkie wyskakujące formy reklamowe".

Internet - "nie dla idiotów"
Spośród 1440 uczestników ankiety, 590 osób (prawie 41%) najbardziej irytują w Internecie okienka pop-up. Drugą z kolei największą niedogodnością okazała się konieczność rejestracji w serwisach celem uzyskania dostępu do niektórych materiałów - odpowiedzi tej udzieliło 341 osób (ok. 23,6%). Pierwszą trójkę rankingu dopełnia długi czas ładowania się stron, który 12,5% ankietowanych - 180 osób - uznało za najbardziej irytujący.

Wyniki ankiety PC World są więc w dużym stopniu zbliżone do rezultatów badania przeprowadzonego przez firmę Taylor Nelson Sofres na próbie 2,5 tys. internautów amerykańskich (kompletne wyniki tego badania prezentowaliśmy w artykule "Internauta to 'drażliwa bestia'"). Przypomnijmy, że większość (35%) amerykańskich ankietowanych także uznało okienka pop-up za najbardziej drażniące, a konieczność rejestracji - jako drugą w kolejności (16,7%). W porównaniu z naszym badaniem, zmieniła się jedynie pozycja nr 3 - według TNS internautów denerwuje także wymóg doinstalowywania dodatkowego oprogramowania (15,7% głosów).

Internet - "nie dla idiotów"

Co najbardziej denerwuje Cię w Internecie? - wyniki ankiety PC World Komputer

Internauci - uczestnicy naszej ankiety - zwracali w komentarzach uwagę na zbyt dużą, ich zdaniem, liczbę reklam w Internecie. Użytkownik ukrywający się pod pseudonimem embed pisze m.in. "A dlaczego nie daliście w ankiecie opcji "reklamy na stronach"? Może zabronili wam wasi reklamodawcy?! Bo mnie najbardziej denerwują właśnie takie reklamy we Flashu, jak są na waszej stronie!!! Nawet bardziej jak pop-upy, bo one już są przez większość przeglądarek blokowane! Szczególnie denerwują mnie takie reklamy, które nie dają się łatwo zamknąć albo żeby się zamknęły trzeba długo czekać. No i na dodatek zasłaniają zawartość strony. Mam nadzieję że wyciągniecie z mojego zdania wnioski, bo tak dłużej być nie może! Jak dalej tak będzie, to zbrzydnie mi cały Internet, bo jest taka rządza kasy u firm, że robią coraz głupsze reklamy." Postanowiliśmy zatem opatrzyć wyniki sondy kilkoma zdaniami komentarza.