Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2012"

Internet Standard prezentuje raport "adStandard 2012"

TREND 3: APP OVERLOAD

Od dawna żyjemy w gospodarce nadmiaru - musimy radzić sobie ze zbyt dużą ilością produktów, usług, informacji, a teraz także aplikacji mobilnych. Obecnie w AppStore dostępnych jest ponad 500 000 aplikacji. W 2011 roku przybywało ich ok. 740 dziennie! Rekordowy był jednak grudzień- każdego dnia dodawanych było ok. 850 aplikacji. Nic dziwnego, według danych historycznych Boże Narodzenie to czas, kiedy użytkownicy pobierają z AppStore najwięcej aplikacji. W ciągu całego 2011 roku użytkownicy pobrali ostatecznie ponad 18 mld aplikacji! Daje to średnio miesięcznie ponad 1 miliard! A już 3 marca 2012 r. Apple ogłosił, że liczba pobranych z AppStore aplikacji przekroczyła 25 mld.

Jakie są przyczyny występowania trendu? Przede wszystkim rosnąca liczba urządzeń mobilnych, smartfonów i tabletów, co musiało wpłynąć na sposób korzystania z sieci. Warto zwrócić uwagę, że rynek tabletów zdominowany jest jak dotąd przez w . W 2011 posiadał on 73,4% światowego rynku tabletów i sytuacja taka ma trwać co najmniej do roku 2014. (źródło: iPad and Beyond: The Future of the Tablet Market, Gartner, September 2011). Za pomocą aplikacji korzystanie z Internetu w telefonie komórkowym jest zdecydowanie łatwiejsze i wygodniejsze. Ta przyczyna nie jest jednak jednoznaczna - sytuacja czasami bywa także odwrotna - ludzie kupują więcej urządzeń mobilnych po to, by móc korzystać z aplikacji.

Jak trend objawia się we współczesnym świecie? Dwojako. Z jednej strony marketerzy tworzą coraz więcej aplikacji płatnych lub darmowych (łącznie w AppStore jest blisko 90 tys. indywidualnych dostawców aplikacji). Z drugiej - konsumenci ściągają ich coraz więcej (czy ich potem używają, to już inna kwestia).

Według najnowszego raportu ComScore (MobiLens, grudzień 2011) obecnie więcej Amerykanów, używa aplikacji niż przeglądarek (odpowiednio: 44,9% vs 44,4%), korzystając z Internetu w telefonie. Widać też wyraźną zmianę w ilości czasu poświęcanego na korzystanie z Internetu (zarówno stacjonarnego, jak i mobilnego) oraz z aplikacji mobilnych w ciągu ostatniego półtora roku. I tak w grudniu 2011 r. użytkownicy smartfonów i tabletów spędzali dziennie 94 minuty, korzystając aplikacji (w czerwcu 2011 było to 81 minut). W tym samym okresie, czas korzystania ze stron www skurczył się z 74 do 72 minut.

Okazuje się jednak, że użytkownicy wykorzystują mobilne aplikacje i przeglądarki do konsumowania różnych treści. I tak, do robienia zakupów, wyszukiwania informacji i przeglądania treści rozrywkowych, użytkownicy częściej wykorzystują mobilne przeglądarki. Nawigacja, zdobywanie informacji oraz komunikowanie się z innymi to zdecydowanie domena aplikacji mobilnych. To cenna informacja dla marketerów - aplikacje, które tworzą, często nie niosą ze sobą żadnej wartości dla odbiorcy (przykładem może być chociażby słynna aplikacja do nagrywania snów i publikowania ich treści w serwisach społecznościowych udostępniona przez amerykańską firmę help).

Najwięcej aplikacji ściągają użytkownicy posiadający urządzenia z systemem iOS. Według raportu Asymco (styczeń 2011) każdy z nich ściąga około 60 aplikacji (pięć razy więcej niż w 2008 roku). To trend wyraźny także w Polsce. Z badania przeprowadzonego przez dom mediowy MEC w czerwcu 2011 wynika, że polscy użytkownicy smartfonów chętnie i intensywnie korzystają z różnorodnych aplikacji. Najaktywniejsi są użytkownicy iPhone’ów, 40% z nich ma zainstalowane ponad 20 aplikacji - głównie są to gry, pliki muzyczne, rozrywka oraz nawigacja. To samo badanie podaje, że polscy użytkownicy najchętniej instalują aplikacje darmowe, ale aż 33% respondentów jest gotowa za nie płacić.

Trend ten to - z jednej strony, jak się wydaje - duże pole do popisu dla marketerów. Urządzenia mobilne wciąż nie są zbytnio eksploatowane jako narzędzie reklamowe. Niekoniecznie musi to jednak wynikać z braku wiedzy czy świadomości samych marketerów - przygotowywanie aplikacji na różne systemy wiąże się z kosztami.

Z drugiej strony konsumenci zmęczeni są zbyt dużą liczbą aplikacji. Badania pokazują, że po ściągnięciu danej aplikacji, blisko jedna trzecia użytkowników uruchamia ją tylko raz (Localytics, January 2011). Podobnie ma się sytuacja z aplikacjami, które zostały zainstalowane po to, aby otrzymać jakąś nagrodę - blisko 20% użytkowników nie uruchamia jej właściwie nigdy.

W konsekwencji oznacza to, że przy badaniu efektywności kampanii wykorzystujących aplikacje nie wystarczy opierać się wyłącznie na ilości pobrań. Co z tego, że aplikacja będzie miała dużą liczbę ściągnięć, jeśli zostanie wykorzystana tylko raz? Marketerzy powinni więc jednocześnie myśleć o narzędziach umożliwiających monitorowanie zaangażowania użytkownika, w tym także liczbę powracających użytkowników, czas spędzany z aplikacją, czy częstotliwość korzystania.

Niniejszy artykuł to przegląd wybranych trendów z raportu TrendBook 2012 przygotowanego przez Natalię Hatalską, autorkę blogahttp://hatalska.com. Pełną wersję TrendBooka 2012 wraz z komentarzami ekspertów oraz dodatkowymi informacjami można pobrać pod adresem http://hatalska.com/trendbook2012.