Internet Explorer traci. Firefox, Safari i Chrome zyskują

Najnowsze dane zebrane przez firmę Statcounter w USA wskazują, że konkurencja wśród przeglądarek internetowych jeszcze nigdy nie była tak zacięta. Dominujący Internet Explorer stracił od marca już 10,9% udziałów w rynku. Użytkownicy przeglądarki zmienili ją na alternatywne programy: Firefoksa, Safari lub Chrome. Trend globalny jest podobny, mimo znacznie mniejszych różnic procentowych. Rynek polski zaś stanowi ciekawą niespodziankę.

Konkurencja wśród przeglądarek internetowych jest bardzo korzystna dla użytkowników, którzy niemal co miesiąc otrzymują nowe i wzbogacone wersje aplikacji.

W ubiegłym tygodniu Mozilla wzbudziła wielkie zainteresowanie wydaniem programu Firefox 3.5, który na świecie pobrało do dziś już ponad 14 milionów osób. Na początku czerwca Apple zaprezentowało Safari 4 - przeglądarkę, która zdobyła 11 mln pobrań w zaledwie trzy dni. Jeszcze wcześniej Microsoft prezentował Internet Explorera 8, a Google - wersję beta Chrome 3.

Stany Zjednoczone: IE traci

Według danych ze Statcounter Internet Explorer (IE8, IE7, IE6) stracił od marca do dziś aż 10,9% udziału w rynku na rzecz konkurencji. Microsoft może być przy tym zadowolony, że popularność IE8 stale i dynamicznie rośnie (około 16% od marca do dziś). Mimo, że proces ten odbywa się kosztem IE7 (spadek o niemal 20% w tym samym przedziale czasowym), to jednak widać, że użytkownicy zaczynają interesować się nowymi rozwiązaniami. Nie bez znaczenia jest również program automatycznych aktualizacji dla Internet Explorera. Na spadku popularności IE zyskuje natomiast Firefox (7%), Safari (1,8%), Chrome (1,5%) i Opera (0,2%).

Z danych Statcounter dotyczących rynku światowego wynika, że Interner Explorer stracił od marca 2009 do dziś około 2,8% udziału w rynku. Firefox zyskał przy tym około 2,5%, Chrome 1,1%, a Safari 0,3%. Nieznacznie wzrosła popularność Opery - o 0,2%.

Analiza Statcounter dotycząca rynku polskiego wskazuje, że wśród rodzimy użytkowników rządzi przeglądarka Mozilla Firefox (55,18% udziału w rynku). Drugi na podium jest Internet Explorer (28,27%), a trzecia - Opera (12,51%). Na końcu stawki znajdują się Chrome (2,58%) oraz Safari (0,83%).