Internauci stosują marketing szeptany

Konsumenci, którzy surfują po sieci w poszukiwaniu informacji i opinii na temat produktów i usług, są nie tylko lepiej poinformowani. Chętniej dzielą się zebranymi opiniami na temat poszukiwanych produktów oraz udzielają rekomendacji swoimi przyjaciołom, rodzinie czy znajomym.

Wyniki najnowszego badania firmy BIGresearch, przeprowadzony na próbie ponad 15 tys. respondentów zamieszkujących Unię Europejską, nie pozostawiają złudzeń. Aż 47% konsumentów, którzy poprzedzają zakupy w tradycyjnych sklepach poszukiwaniem informacji w internecie, stosują marketing szeptany, czyli tzw. pocztę pantoflową.

Według eksperta marketingu online Macieja Wyszyńskiego z polskiego oddziału zanox, wyniki badania są jednoznaczne: "Bez względu na to czy jesteś producentem ubrań, doradcą podatkowym czy też hurtowo importujesz stal, powinieneś być obecny z informacją o swojej firmie, produktach lub usługach w internecie. Absencja może spowodować uruchomienie negatywnego marketingu wirusowego - rozprzestrzenianie się negatywnych informacji - którego konsekwencją może być spadek sprzedaży także w tradycyjnych kanałach."

Z przeprowadzonych badań BIGresearch wynika także, że klienci którzy poszukują przed zakupem informacji online o produktach i usługach są osobami lepiej wykształconymi i posiadającymi wyższe dochody niż średnia rynkowa, piastują funkcje kierownicze, a cena nie jest dla nich kluczowym czynnikiem zakupowym. Według analityków firmy badawczej blisko połowa badanych (49%) stosuje reklamę szeptaną w przypadku usług gastronomicznych, 42,6% w przypadku zakupów sprzętu RTV i AGD i 38% w przypadku kosmetyków.