Internauci odchodzą od tradycyjnej TV i radia

Ponad 30% internautów ogląda telewizję przez internet i aż 70% słucha w ten sposób radia. Coraz więcej jest tych, którzy odchodzą od tradycyjnych mediów, wynika z ostatnich badań przeprowadzonych przez Gemius S.A. Jednocześnie powstaje problem - czy różnorodne przedsięwzięcia telewizyjne, jak YouTube, iTVP czy sieci p2p można określić jednym terminem "telewizja internetowa". Ten sam problem dotyczy zresztą radia, bo czy społecznościowy serwis Last.FM można porównać do internetowego przekazu klasycznej radiostacji?

W dniu poprzedzającym badanie telewizję oglądał co drugi internauata (55%), to najmniej odkąd Gemius przeprowadza tego typu analizy. W październiku 2004 oglądanie telewizji zadeklarowało 69% badanych.

Najpopularniejszą stacją wśrod polskich użytkowników internetu pozostaje TVN - 69% ankietowanych oglądało ten kanał w przeddzień badania. Kolejne są TVP 1 (58%), Polsat (54%), TVP2 (48%) i ex aequo na piątej pozycji TVP 3 oraz TVN 24 (25%).

Oglądanie telewizji w dniu poprzedzającym badanie (październik 2004 - listopad 2006)

Źródło: Gemius SA, "Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów", październik 2004 - grudzień 2006 r. Badani odpowiadali na pytanie: "Które z wymienionych czynności wykonywałe(a)ś wczoraj?":. Na wykresach przedstawiono odsetek wskazań dla kategorii "oglądanie telewizji".

Zwiększa się grupa internautów, którzy oglądają telewizję za pośrednictwem internetu. Gemius nie sprecyzował jednak czy chodzi o programy klasycznej telewizji znajdujące się w internecie (np. iTVP), krótkie klipy wideo (np. YouTube), czy może filmy pobierane za pomocą sieci p2p. W każdym razie z badania Gemiusa wynika, że telewizję w internecie oglądało w listopadzie 2006 33% internautów, o 5 pkt. procentowych więcej niż w listopadzie 2005 r.

Oglądanie telewizji za pośrednictwem internetu (październik 2004 - listopad 2006)

Źródło: Gemius SA, "Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów", październik 2004 - grudzień 2006 r.

W przeddzień badań słuchanie radia zadeklarował co drugi respondent. Najpopularniejszą rozgłośnią wśród internautów jest RMF FM (40%), kolejne są Radio Zet (34%), Eska (23%), Program 3 Polskiego Radia (15%), oraz ex aqueo Radio Złote Przeboje i Radiostacja (10%).

Słuchanie radia w dniu poprzedzającym badanie (październik 2004 - listopad 2006)

Źródło: Gemius SA, "Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów", październik 2004 - grudzień 2006 r. Badani odpowiadali na pytanie: "Które z wymienionych czynności wykonywałe(a)ś wczoraj?". Na wykresach przedstawiono odsetek wskazań dla kategorii "oglądanie telewizji".

Zwiększa się słuchalność radia za pośrednictwem internetu. 70% ankietowanych w listopadzie 2006 zadeklarowało, że słucha radia przez sieć, w stosunku do 60% w listopadzie 2005 r. Również tutaj nie wiadomo czy chodzi o radiostacje nadające przekaż na żywo w postaci strumieniowej, o podcasty, czy może o nowoczesne radiostacje generujące repertuar na bieżąco, jak Last.FM czy Pandora.

Słuchanie radia za pośrednictwem internetu (październik 2004 - listopad 2006)

Źródło: Gemius SA, "Konsumpcja mediów. Sposoby korzystania z mediów wśród internautów", październik 2004 - grudzień 2006 r.

Dane do najnowszej piątej fali badania pochodzą z ponad 16 tys 50 ankiet wyświetlanych w postaci okienek pop-up na witrynach objętych audytem site-centric stat.pl/PBI.