Interaktywna, cyfrowa telewizja zamiast Internetu?

Podstawową różnicą pomiędzy telewizją analogową a cyfrową jest fakt, że 'ucyfrowienie' sygnału telewizyjnego zwiększa przepustowość technologii transmisyjnej - pozwalając tym samym nadawcom korzystać z większej ilości kanałów telewizyjnych.

Podstawową różnicą pomiędzy telewizją analogową a cyfrową jest fakt, że 'ucyfrowienie' sygnału telewizyjnego zwiększa przepustowość technologii transmisyjnej - pozwalając tym samym nadawcom korzystać z większej ilości kanałów telewizyjnych.

Operatorzy telefonii komórkowej dokonali przejścia z technologii analogowej na cyfrową w latach 80-tych i 90-tych ub. wieku, co zagwarantowało użytkownikom telefonów m.in. lepszy odbiór sygnału i zwiększoną funkcjonalność aparatów. Co ważniejsze jednak, operatorzy mogli od tej pory lepiej wykorzystywać dostępne spektrum fal i obsługiwać znacznie większą liczbę klientów. Jednak podobnie jak w przypadku operatorów telefonicznych, dostawcy telewizji kablowej czy satelitarnej muszą najpierw uaktualnić swoje systemy i sieci do nadawania audycji DTV - co wymaga pieniędzy i czasu. Gra jest jednak warta świeczki, bowiem oprócz zwiększenia ilości kanałów nadawania i liczby odbiorców, ucyfrowienie sygnału telewizyjnego pozwali operatorom oferować telewizję wysokiej rozdzielczości (HDTV) z dźwiękiem jakości płyty CD i panoramicznym ekranem oraz audycje telewizji interaktywnej - iTV.

Firma analityczna Ovum twierdzi, że w ubiegłym roku 61 milionów gospodarstw domowych na świecie odbierało sygnał DTV oraz przewiduje że liczba ta do 2006 roku zwiększy się do 350 milionów. W Stanach Zjednoczonych, gdzie około 30 milionów domostw odbierało cyfrowe sygnały telewizyjne pod koniec 2001 roku, liczba subskrybentów serwisów DTV ma wzrosnąć do ponad 68 milionów w 2005 roku, twierdzą z kolei analitycy z PricewaterhouseCoopers. Światowym liderem jeśli chodzi o wysokość współczynnika penetracji DTV jest Wielka Brytania, gdzie blisko 40% gospodarstw domowych ogląda cyfrowe programy, a klienci mają do wyboru kilka usług cyfrowej telewizji dostarczanych za pomocą systemów satelitarnych, cyfrowych kabli oraz nadajników naziemnych. Według Strategy Analytics również Dania, Szwecja, Norwegia i Hiszpania wykazują znaczący współczynnik penetracji DTV, kształtujący się na poziomie 20%.

Obecnie istnieją trzy podstawowe platformy cyfrowe, które będą w przyszłych latach walczyć o konsumentów: cyfrowe kable, cyfrowe systemy satelitarne (DBS lub DTH) oraz cyfrowe nadajniki naziemne (DTT). Czwartym konkurentem jest technologia Digital Subscriber Line (DSL), która trafiła już na kilka światowych rynków. I choć nadawanie programów cyfrowej telewizji za pomocą DSL jest możliwe, to platforma ta nie będzie jednak stanowiła w następnych 3-5 latach poważnej konkurencji dla trzech pozostałych. Każda z technologii posiada swoje plusy i minusy oraz każda z nich ma szansę odnieść sukces na różnych światowych rynkach.