InteliWISE: "usługi komplementarne do Google"
-
- Piotr Zalewski,
- 27.02.2008, godz. 10:17
InteliWISE jest dostawcą systemów sztucznej inteligencji wspomagających wyszukiwanie informacji oraz prowadzenie transakcji i obsługę klientów w internecie. Firma zamierza wejść na rynek NewConnect, pozyskując kapitał w ofercie prywatnej. Rozmawiamy z Marcinem Strzałkowskim, prezesem spółki.
Spółka
Jakie są wyniki finansowe spółki za rok 2007 i 2006?
W ciągu tych ostatnich dwóch lat prowadziliśmy intensywne prace rozwojowe nad naszą własną technologią. W firmach o podobnym charakterze w Dolinie Krzemowej, przychody pojawiają się średnio po 2-3 latach. O przychodach w spółce możemy mówić w kontekście projektów pilotażowych, np. pomyślnie zrealizowane wdrożenie na stronach internetowych Polskich Linii Lotniczych LOT, gdzie udało się zautomatyzować ponad 50% kontaktów drogą elektroniczną. Przychód z tych projektów wyniósł kilkaset tysięcy złotych. W bieżącym roku planujemy osiągnąć przychody w wysokości ok. 1 mln zł.

Marcin Strzałkowski - absolwent Szkoły Głównej Handlowej oraz Institute Francais de Gestion (MBA), od 2005 r. dyrektor ds. marketingu w Crowley Data Poland (odpowiedzialny za strategię marketingową i komunikacyjną przedsiębiorstwa). Wcześniej był związany m.in. z Wiirtualną Polską i Unilever Polska.
Mamy przewagę rozpoczęcia prac na bardzo wczesnym etapie rozwoju technologii inteligentnych dla internetu III generacji i dlatego znajdujemy się w światowej awangardzie tych rozwiązań. Konkurencja jest jeszcze niewielka, jest w sumie kilka znaczących firm globalnie zajmujących się sztuczną inteligencją w obszarze aplikacji Web3.0. Przykładami są Kiwilogic, Novomind, Oddcast, Creative Virtual.Kluczowym czynnikiem rozwoju jest zainteresowanie się tymi technologiami przez gigantów rynku - Microsoft, Google czy Yahoo. Ich zainteresowanie może spowodować lawinowy wzrost zastosowań technologii i nowe aplikacje dla masowego użytkownika.
Do kogo została skierowana oferta prywatna?
Do inwestorów którzy rozumieją globalny potencjał technologii i produktów jakie rozwijamy i jednocześnie akceptują pewien poziom ryzyka, charakterystyczny dla projektów z obszaru innowacji i nowych technologii. Wybraliśmy alternatywny rynek giełdy warszawskiej gdyż uważamy, że łączy w sobie mechanizmy promocji, wyceny rynkowej jak również umacnia naszą wiarygodność.
Jaką kwotę spółka chce pozyskać z rynku NewConnect?
W tej rundzie finansowania, od obecnych inwestorów i poprzez giełdę chcemy pozyskać kilka milionów złotych.
Na co mają być przeznaczone te pieniądze?
Można ująć kolokwialnie, ze wszystko inwestujemy w "mózgi"; nie interesuje nas inwestowanie w biura czy skomplikowany hardware. Chcemy pozostać firmą tworzącą innowacje, nowe technologie, stąd spora część funduszy przeznaczonych będzie na rozwój naszej platformy technologicznej. Z tego też powodu aplikujemy o wsparcie poprzez dofinansowanie projektów przez UE, dystrybuowane bezpośrednio przez Brukselę w ramach 7 Programu Ramowego. Oczywiście spora część funduszy pójdzie na rozwój kanałów sprzedaży, bowiem warunkiem przyjęcia się nowych technologii jest ich akceptacja przez klientów - już od pierwszych wdrożeń. .
Jakie są plany rozwojowe spółki na najbliższy rok?
Przede wszystkim inwestycja w technologie i produkty, które muszą sprostać ambicjom światowych wyzwań. Technologie, własności intelektualne będą podstawą zarabiania z licencji w przyszłości. W najbliższych kilkunastu miesiącach skupimy się także na zdobyciu nowych klientów i kontraktów oraz rozszerzeniu sieci partnerów strategicznych i sojuszniczych, zarówno w Polsce jak i w Stanach Zjednoczonych.
Dlaczego miałbym zdecydować się na wykorzystanie rozwiązań Inteliwisie, a nie po prostu na dobrą wyszukiwarkę?
Google ma najlepsze obecnie technologie wyszukiwawcze ale rozwija je w obszarze całego internetu, a nie poszczególnych stron WWW. Ponad 60% użytkowników sieci, jak już trafia przez Google na wybrana stronę, ma problem ze znalezieniem właściwiej informacji bądź oferty. Zatem nie konkurujemy z Google, a oferujemy usługę komplementarną - firmom posiadającym własne strony internetowe, narzędzia do optymalizacji dostępu użytkowników do informacji czy tez kontaktu z serwisem czy obsługą klienta.
Wywiad przeprowadzony drogą e-mailową