Ilość czy jakość na Facebooku - raport Socialmedia Trends CEE

Zestawienie przygotowane przez IRCenter prezentuje najpopularniejsze fanpage w Polsce, Czechach, na Węgrzech i w Rumunii z podziałem na kategorie, takie jak telekomunikacja, media, celebryci, czy żywność. Operowanie w ramach tej samej grupy pozwala ocenić siłę marki na tle konkurencji - twierdzą autorzy raportu.

Opublikowane badania pozwalają zmierzyć nie tylko ilość relacji w social media, ale też ich intensywność, co jest kluczowe np. dla efektu wirusowego.

W zestawieniu uwzględniono takie wartości jak liczba fanów, dynamika ich przyrostu, liczba interakcji, miesięczna liczba aktywnych użytkowników oraz indeks interaktywności. Wartości podane w raporcie mają na celu możliwie obiektywne zmierzenie zaangażowania ludzi w tworzone grupy. Dlatego osobno prezentowana jest liczba interakcji, a osobno indeks interakcji, który wskazuje średnią liczbę czynność na 1000 aktywnych fanów.

Podejście masowe

W wielu kategoriach najpopularniejsze z fanpage nie mogą się pochwalić ani imponującą liczbą aktywnych użytkowników, ani liczbą interakcji. Przykładowo w kategorii fotografia najwięcej fanów ma Nikon, który może się poszczycić ponad 140 tys. osobami, które polubiły jego stronę. W zestawieniu z taką liczbą fanów pozostałe wskaźniki nie są imponujące. Marka ta może pochwalić się nieco ponad 2000 aktywnych użytkowników i indeksem interaktywności wynoszącym trochę ponad 1000 (czyli średnio na jednego aktywnego użytkownika przypada jedna interakcja).

Drugi pod względem popularności w tej kategorii fanpage Akademia Fotografii ma trochę ponad 42 tys. fanów, z czego ponad 4500 aktywnych. W kategorii Kultura i Edukacja najpopularniejszym fanpage jest Cinema City Poland z ponad 66 tys. fanów, z czego niecałe 300 jest aktywnych.

Oczywiście możliwe jest prowadzenie masowego fanpage'a, którego użytkownicy będą aktywni i zaangażowani. Przykładem w kategorii restauracje i kawiarnie jest McDonalds, który przoduje w liczbie fanów, interakcji i aktywnych użytkowników. Pośród ponad 330 tys. ludzi, którzy polubili profil ponad 10 tys. jest aktywnych. Lepszy wynik odnotowało Radio Eska, z którego ponad 650 tys. użytkowników ponad 66 tys. jest aktywnych.

Źródłem frustracji dla agencji social media może być fakt, że największą liczba zaangażowanych użytkowników ze wszystkich fanpage ujętych w zestawieniu uzyskała nieprofesjonalna i niezwiązana z marką strona "nie bo nie" gdzie miesięcznie spośród ponad 390 tys. osób, którzy lubią tę stronę ponad 105 tys. jest aktywnych. Z tego względu strona przoduje także w liczbie wykonanych interakcji spośród wszystkich ujętych w zestawieniu.

Nieliczni, ale fanatyczni

Zbudowanie masowego i angażującego fanpage stanowi ogromne wyzwanie. Aby skutecznie zmierzyć zaangażowanie fanów stworzono indeks interakcji, który jest mierzony w powiązaniu z ilością aktywnych fanów, w przeliczeniu na 1000. Dzięki wysokości tego indeksu możliwe jest zbadanie, który fanpage jest naprawdę lubiany przez swoich użytkowników, a który jest zaludniony jedynie martwymi duszami, które kiedyś kliknęły "lubię to" a teraz o tym nie pamiętają.

Imponującą wysokością tego wskaźnika może się pochwalić Martyna Wojciechowska, której strona ma ok. 3000 aktywnych użytkowników, jednak jej indeks interakcji wynosi prawie 22 tys.! Oznacza to, że na przeciętnego aktywnego użytkownika przypadają 22 interakcje w rodzaju komentarza, polubienia czy wrzucenia czegoś na stronę. Prawdziwą sztuką jest osiągnięcie wysokiej wartości indeksu interakcji w połączeniu z ilością aktywnych miesięcznie użytkowników. Sam wskaźnik jest często sztucznie zawyżany przez niewielką liczbę aktywnych użytkowników. Przykładowo Fanpage Miesięcznik Foto, który ma 58 aktywnych użytkowników miesięcznie osiągnął wartość indeksu ponad 10 tys.

Badanie zostało zrealizowane przez Interactive Research Center i objęło użytkowników z Europy Środkowej i Wschodniej korzystających z social media, w tym z Facebooka, Twittera i YouTube.